skip to Main Content
Kerro Meille Jeesuksesta, Kyllä Me Kuuntelemme

Kerro meille Jeesuksesta, kyllä me kuuntelemme

Hei pitkästä aikaa! Ja hyvää alkukesää teille Suomeen! Monet teistä ehkä tapasittekin Medialähetyspäivillä Korsossa radioasemamme johtajan, Batjargal Tuvshintsengelin. Hän kertoi siellä maastamme ja kristillisestä radiotyöstä.

Mongoliassa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta. Luulenpa, että yleisesti ottaen mongolialaiset eivät ole kovin kiinnostuneita evankeliumista. He ajattelevat kristinuskon olevan ulkomainen uskonto ja että siihen kuuluu erilaisia ”pakkoja”. Mongolialaiset haluavat elää ilman sääntöjä ja ankaraa kurinalaisuutta. Uskoisin tämän johtuvan paimentolaisperinteestä. Mutta jos joku kertoo evankeliumia, kyllä me kuuntelemme.

Vapaus valita

Mongoliassa saat uskoa tai olla uskomatta. Kristinuskoon voi olla vaikea kääntyä, koska silloin vanhat uskomukset jäävät pois ja täytyy luopua buddhalaisista ja shamanistisista perinteistä. Esimerkkinä voin kertoa, että perinteisesti ajattelevat eivät tiistaisin leikkauta hiuksiaan eivätkä matkusta kovin kauas.

Mongoliassa on paljon ovooja, pyhiä kivikasoja, jotka on muotoiltu alttarin tai jopa pyhäkön muotoon. Niissä palvotaan luontoa ja erilaisia jumalia. Myös buddhalaisilta munkeilta kysytään paljon neuvoja varsinkin elämän käännekohdissa.

Kristityksi kääntyminen muuttaa paljon. Perinteiden ja uskomusten noudattamisen tilalle tulee vapaus tehdä omia päätöksiä. Aluksi tämä on hämmentävää, mutta jossain vaiheessa aiemmat tavat toimia alkavat tuntua huvittavilta.

Radio matkaseuralaisena

Radiolla on erittäin tärkeä rooli evankeliumin julistamisessa. Monet menevät töihin autolla ja viettävät päivittäin 2–3 tuntia autossa. Radio-ohjelmat tuovat elämää yksinäisille ajomatkoille ja estävät turhautumista liikenneruuhkissa. Ohjelmat ovat hyvin tehtyjä; ne antavat uusia näkökulmia ja niissä pureudutaan ajankohtaisiin asioihin. Ne myös antavat hyviä vinkkejä ja vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kysymyksiin.

Meidän radiomme tunnetaan Perheradion nimellä, ja kyllä monet kuuntelijat tietävät, että Wind FM on kristillinen radio.

Ehkä suosituimpia ohjelmiamme ovat ne, joissa kerrotaan hyvin yksinkertaisesti kristinuskon perusteista: kuka on Jeesus, millaista kristinusko on ja että se ei ole ulkomaalaisten uskonto.

Palautteet rohkaisevat

Saimme radioasemalle palautteen, joka kertoo mahtavasta muutoksesta ja uskosta tulevaisuuteen.

Nimeni on Otgonbayar. Olen 37-vuotias ja asun Darkhanin kaupungissa Pohjois-Mongoliassa. Kun olin lapsi, minua ei lähetetty kouluun, joten en oppinut lukemaan enkä kirjoittamaan. Itsetuntoni oli olematon, ja koin itseni täysin arvottomaksi.

Onneksi tilanne muuttui, kun kasvoin. Menin kouluun aikuisena, joten opin luku- ja kirjoitustaidon. Aloin käydä kirkossakin ja pian löysin itseni raamattukoulusta. Siellä ollessani aloin kuunnella radiosta Raamattu kannesta kanteen -ohjelmaa. Uskon Jeesukseen ja itsetuntoni on kohonnut.

Ystäväni antoi minulle Calcom-merkkisen radion. Kuuntelen ohjelmia, jotka on suunnattu pariskunnille ja äideille. Olen vielä naimaton, mutta uskon, että saan hyviä neuvoja tulevaisuuden varalle, jotta osaan valmistautua, kun menen naimisiin ja saan perheen. Sivun ylälaidassa olevasta kuvasta näet, että kun kuuntelen Raamattu kannesta kanteen -ohjelmaa, seuraan samalla Raamattua. Se helpottaa opiskelua. Tiedän, että Jumala rakastaa minua ja että sydämeni on nyt ehjä.

Hyvää ja lämmintä kesää teille, rakkaat suomalaiset!

Ps. Kirjoitan vielä yhden kerran teille loppukesällä. Sillä välin voitte lukea lisää Aasiasta ja tukea työtämme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Pin It on Pinterest

Back To Top
Haku