skip to Main Content
Inkerin Kirkko Viestii Monikanavaisesti, Jotta Kaikki Saisivat Kuulla
Inkerin kirkon viestintä sosiaalisessa mediassa on kasvanut ja kirkon nettisivut täytyy uusia niin, että ne soveltuvat paremmin myös kännykästä luettaviksi. Muutaman vuoden takaisessa kuvassa Sansan Ilkka Kastepohja ja Inkerin kirkon viestintäosaston koordinaattori Darja Shkurlyateva. Kuva: Kristiina Paananen.

Inkerin kirkko viestii monikanavaisesti, jotta kaikki saisivat kuulla

Jumala laski 1970-luvun alussa joidenkin uskollisten sydämelle halun viedä evankeliumi rautaesiripun taakse. Media ja aluksi erityisesti radio-ohjelmat olivat erinomainen väline siihen.

Sansa perustettiin vuonna 1973, ja ensimmäinen ohjelmakieli oli venäjä. Sansa kustansi venäjänkielisten ohjelmien tuotannon, ja ohjelmat lähetettiin Monte Carlossa sijaitsevalla lähettimellä Neuvostoliittoon.

1990-luvulla rautaesiripun romahdettua tuli ajankohtaiseksi tukea Inkerin kirkon mediatyötä. Kumppanuus on jatkunut tähän päivään asti, ja viime vuosina Sansan Venäjällä tapahtuvan mediatyön keskiössä onkin ollut Inkerin evankelisluterilaisen kirkon viestintätyön tukeminen ja erityisesti televisio-ohjelmat Karjalassa.

Miten pieni luterilainen kirkko pitää työtään ja evankeliumia esillä tänä päivänä Venäjällä? Kysyin asiaa Inkerin kirkon viestintäosaston koordinaattorilta, Darja Shkurlyatevalta.

Viestintä avainroolissa kirkossa

”Viestintä on tärkeä osa Inkerin kirkon strategiaa. Osastomme vastaa kirkon nettisivuilla (elci.ru) olevasta sähköisestä osoitteistosta, ylläpitää liturgista kalenteria ja tapahtumakalenteria, piispan kalenteria ja lisäksi nyt pandemian aikana kalenteria online-lähetyksille.

Viestimme kolmella kielellä; venäjäksi, suomeksi ja englanniksi. Neljästi vuodessa julkaisemme ja jaamme Inkerin kirkko -lehteä venäjän ja suomen kielillä. Pidämme yllä Inkerin kirkon uutisryhmiä sosiaalisessa mediassa, kuten VKontaktessa, Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Autamme seurakuntiamme luomaan omat nettisivunsa ja tuemme heitä yhteydenpidossa keskustoimiston suuntaan. Teemme kyselyjä ja laadimme infograafeja kirkon elämästä.

Oma tehtäväni Inkerin kirkon viestintäosaston koordinaattorina on huolehtia siitä, että kaikissa kirkon mediakanavissa on nähtävissä ajankohtainen tieto ja että kaikki seitsemän hiippakuntaa ovat tasapuolisesti edustettuina kirkon viestinnässä. Huolehdin siitä, että tiedotamme erityisesti pienimmistä ja syrjäisemmistä seurakunnista.

Olen myös venäjänkielisten Inkerin kirkko -lehden ja nettisivujen vastaava toimittaja. Tällä hetkellä viestintäosastolla on kokoaikaisesti lisäkseni töissä vain sihteeri. Lisäksi meillä on someasiantuntija, kaksi henkilöä vastaamassa suomenkielisestä työstä ja yksi henkilö vastaamassa englanninkielisestä työstä. Teemme parhaamme kehittääksemme seurakuntien vapaaehtoisten toimittajien verkostoa.

Korona-aikana monien seurakuntien jumalanpalvelusten suoratoiston ovat tehneet nuoret ja nuoret aikuiset. Heille tekniikka on tuttua, heillä on käytössään nopea internetyhteys ja he osaavat tallentaa korkealaatuista kuvaa ja ääntä. Vapaaehtoisista on suuri apu. Esimerkiksi jokin aika sitten, kun osaston sihteeri oli lomalla, vapaaehtoinen Kazanista ylläpiti kirkon kalenteria VK.com-sivuilla.

Viestintämme päämääränä on kertoa, keitä olemme, kenelle kuulumme, mihin uskomme ja kuinka elämme. Meillä on kolme päätavoitetta. Autamme kirkkomme jäseniä saamaan kokonaisvaltaisen kuvan Inkerin kirkon elämästä. Kirkon jäsenten täytyy tietää, kehen ottavat yhteyttä missäkin asiassa, mitä koko kirkon yhteisiä tapahtumia järjestetään ja kuinka he voivat oppia toisten seurakuntien kokemuksista.

Tavoitteenamme on myös kertoa ei-uskoville, että kirkkomme ovet ovat kutsuvasti avoinna, olemme kiinnostavaa seuraa, eikä meitä tarvitse pelätä. Alkajaisiksi voi vaikka tulla konserttiin tai lähteä retkelle. Lisäksi tehtävämme on jakaa uutisia kumppanijärjestöjen kanssa sekä englanniksi että suomeksi.”

Yksi kanava ei riitä

”Erityisesti pandemian aikana olemme tiedostaneet, että tarvitsemme monenlaista massamediaa. Toisinaan jopa lankapuhelinsoitto voi olla ”massamediaa”, kun kirkon palvelija soittaa seurakuntalaiselle, jolla ei ole internetyhteyttä. Heitä on Venäjällä melko paljon, etenkin vanhempien ihmisten joukossa. Kirkon palvelija kysyy, mitä heille kuuluu, ja omien sosiaalisten verkostojensa kautta he puolestaan tiedottavat muita seurakuntalaisia.

Eri mediamme eroavat toisistaan muodollisuudessa ja nopeudessa. Nopein ja epämuodollisin kanava on sosiaalinen media. Pari kertaa viikossa päivitämme nettisivuillamme uutisvirran, missä kaikki teksti on huolellisesti editoitua. Painettu lehtemme on sitten se virallinen julkisivumme, siinä teemme parhaamme, jotta jokainen numero jäisi mieleen ja olisi kiinnostava vielä vuosien jälkeen.

Seuraamme säännöllisesti tilastoja sähköisessä mediassa vierailleista ja teemme kyselyjä lehtemme lukijoiden keskuudessa. Juuri nyt yleisössämme on vähän enemmän naisia kuin miehiä, mutta kaiken kaikkiaan heitä on yhtä paljon. Aktiivisimpia ovat 30–45-vuotiaat.”

Uusia avauksia sosiaalisessa mediassa ja verkossa

”Pandemian aikana viestintämme on tullut aktiivisemmaksi erityisesti sosiaalisessa mediassa. Joillain
seurakunnillamme on ollut useita suoratoistettuja lähetyksiä päivässä. Keväällä toimitimme joka ilta ajantasaisen aikataulun seuraavan päivän livelähetyksistä, koska muutoksia tuli koko ajan.

Maaliskuusta kesäkuuhun Inkerin kirkon papit vetivät vuorollaan online-rukoushetkeä, jossa rukoiltiin koronapandemian loppumisen puolesta. Kesäkuusta lähtien olemme pitäneet nettipäiväkirjaa VK.com-ryhmässämme; joka viikko joku papeistamme lukee aamun ja illan Raamatun tekstin ja Lutherin
rukouksen.

On hienoa saada sellaista palautetta, että jokin projektimme on rohkaissut vaikeana aikana. Joskus joku seurakunnan vapaaehtoinen näkee, että olemme väsyneitä ja tulee kysymään, kuinka hän voisi auttaa. Tällaiset asiat antavat minulle voimia työssäni.”

Kristiina Ojala

Kirjoitus on julkaistu myös Lähde-lehdessä 3/2020.

Tue Inkerin kirkon mediatyötä!

Pin It on Pinterest

Back To Top
Haku