
Japani on ollut vaikea maa evankeliumille. Tilastojen mukaan japanilaisista vain noin prosentti on kristittyjä. Valtaosa häistä vietätään kuitenkin kristillisissä kappeleissa kristillisen kaavan mukaan. Toinen erikoisuus on, että Japanin pääministereistä peräti kahdeksan on ollut kristittyjä. Useimmat japanilaiset mieltävät itsensä sekä shintolaisiksi että buddhalaisiksi – vaikka eivät erityisen uskonnollisia olisikaan.
Sansan yhteistyökumppani Japanissa on kristillinen mediajärjestö FEBC. Ohjelmantekijät ottavat huomioon ikääntyvän ja vähenevän väestön vaikutuksen. Yli 65-vuotiaita on väestöstä peräti 25,9 prosenttia – eniten maailmassa. Syntyvyys on alhainen (1,44), eikä maahanmuuttoa juuri ole. Väkiluvun arvioidaan pienenevän noin miljoonalla vuodessa tulevien vuosikymmenien aikana. Pieniä kyliä maaseudulla häviää. Vaikutukset näkyvät myös kristillisissä seurakunnissa, jotka ovat yleensä muutenkin pieniä.
Sansa tukee Japanissa Keikon kirjelaatikko -nimistä ohjelmaa. Sen kuuntelijat ovat jakautuneet niin, että vanhempi väestö kuuntelee ohjelmaa radiosta mutta keski-ikäiset ja nuoret netistä.
Haluan löytää jonkun, johon voin luottaa
”Halusin jo aiemmin aloittaa raamattukirjekurssin, mutta pelkäsin, koska ajattelin, että tulisin jotenkin aivopestyksi. Sitten kuulin Keikon kirjelaatikko -ohjelman, ja pelkoni kaikkosivat. Olen niin halunnut löytää jonkun, johon voin luottaa. Haluan tietää, onko Jeesus Kristus sellainen. Olisi ihanaa, jos Jumala todella on rakkaus, armo ja lohduttava Herra. Olen 63-vuotias mies ja elän taloudellisten vaikeuksien keskellä. En voi luottaa kehenkään muuhun kuin todelliseen Jumalaan. Ohjatkaa minua eteenpäin.”
– Japanilainen kuuntelija
Katso video Japanin mediatyöstä
Varojen käyttö:
Keräyksen tuotto käytetään Japanin perheradiotyöhön sekä muuhun medialähetystyöhön keräysvuonna ja kahtena seuraavana vuonna medialähetysjärjestö FEBC:n (Far East Broadcasting Company) kautta. Mikäli lahjoitusvaroja tulee enemmän kuin tälle kohteelle on tarpeen, ylijäämä käytetään muuhun medialähetystyöhön Sansan tai yhteistyökumppanien kautta.