Sydämen sykettä Aasiassa
Istun balilaisen talon kuistilla. Iloinen puheensorina täyttää koko kuistin, kun ihmiset vaihtavat kuulumisia. Kepeän lämmin tuuli puhaltaa +30 asteen lämmössä. Iho on nahkea, vaikka istumme varjossa. Pöydälle on laitettu parasta, mitä talosta löytyy, kuten banaanin lehtiin käärittyjä herkullisia riisikolmioita, itse leivottuja riisikakkuja ja pieniä banaaneja sekä lämmintä teetä.
Kuuntele ja opi
Olen Indonesiassa työmatkalla tapaamassa balilaisia radiokuuntelijoita, joille Heartline Balin radiolähetykset ovat olleet äärimmäisen tärkeitä. Niiden kautta heille on avautunut suuri Jumalan rakkaus, ja ohjelmat ovat syventäneet uskonymmärrystä. Aikaisemmin kuuntelijoiden mielen täyttivät hindulaisuus tai islamin usko pelkoineen ja kelpaamattomuus jumalille, joita täytyi lepyttää erinäisin rituaalein. Nyt silmistä loistaa aito ja vilpitön ilo, tosin kyynelten läpi. He joutuivat uskonsa tähden perheen ja suvun hylkäämiksi. Heitä kuunnellessani tajuan, miten rankkojen elämänkohtaloiden keskellä ihmiset elävät, myös aineellisessa niukkuudessa.
Kahden viikon kuluttua istun Thaimaassa bambuterassilla pienen joen rannalla. Palmupuita ja banaaniviljelmiä riittää niin pitkälle kuin näen joen rantatörmän taakse. Ympärilläni ahkeroi ystävällisiä seniori-ikäisiä ihmisiä ja jaloissa juoksee lapsia. Parasta on laitettu täälläkin pöytään. Oman plantaasiviljelmän banaaneja, tuoretta kookosmaitoa suoraan läheisestä kookospalmusta. Työtoverini Annaleena tekee haastatteluja radiokuuntelijoista. Selvästi he jännittävät ulkomaalaisia, mikrofoneineen ja kameroineen.
Uskontojen sulatusuunissa
Kuunnellessani aasialaisten ihmisten kulkemaa tietä erilaisten uskomusten ja uskontojen keskellä alan ymmärtää, miten erilaisessa maailmassa elämme. Aasiassa kirkkoja on usein vähän, maasta riippuen. Aasiassa vallitsee meille länsimaalaisille vieras henkiolentojen palvonta monine uskomuksineen ja rituaaleineen. Valtauskonnot ovat hindulaisuus, buddhalaisuus ja islamilaisuus. Myös kristinusko on edustettuna, ja eri maissa kristinuskon asema vaihtelee. Valtauskonnot jyräävät kuitenkin näkyvyydellään ja kulttuurisella läsnäolollaan. Uskonto ja isäänmaallisuus yhdistetään samaksi: Indonesiassa olet muslimi, Thaimaassa budhalainen.
Hindulaisuuden rituaalit – temppelin kellojen kilkatusta
Singaporessa asumme hindutemppelin naapurissa. Täällä noin 5 prosenttia asukkaista on hinduja, ja maassa on 20 hindutemppeliä. Temppelin rituaalit, kellojen kilkatukset ja torvien töräytykset muistuttavat päivittäin, minkä aatemaailman keskellä aasialaiset elävät. Kristinuskon sisältö on vallankumouksellinen ja täysin erilainen verrattuna jumaliin, joita pitää lepyttää.
Mustavalkoisuuden helppous
Toisaalta Suomen hyvinvoinnin ja kristillisen runsauden keskellä ymmärrän yhä uudessa valossa, miten yltäkylläisyys voi kaventaa kuvaamme muista uskonnoista. Siihen, että muut kuin kristinuskon edustajat ovat ymmärtämättömiä tai aggressiivisia oman uskonnon edustajia. Monen paikallisen silmistä näkyy ahdistus ja etsivän ihmisen sielun tyhjyys. Keskustelussa avautuukin useimmiten ystävällinen ihminen, ei uskonnollinen fanaatikko.
Norsu posliinikaupassa
Aasiassa länsimaisesti kerrottu evankeliumi ei toimi; se on kuin norsu posliinikaupassa. Balin radioasemalla vieraillessani yksi paikallisista työntekijöistä sanoikin teehetken lopuksi hämmästyneensä, etten tarjonnut ongelmiin ratkaisuksi raamatunlauseita vaan kyselin heidän mielestään parasta paikallista tapaa kertoa kulttuurisensitiivisesti evankeliumia.
Thaimaassa seurasin iloiten, kun 30 kyläläistä sai lahjaksi pienen radion. Radiolla he voivat kuunnella ilon ja sovinnon viestiä Kristuksesta paikallisten kristittyjen välittämänä, sydämeltä sydämelle. On etuoikeus olla mukana tämänkaltaisessa toivoa tuovassa työssä.