Entinen muslimi evankelioi Etiopiassa afareita Sansan tuella
Afarit ovat paimentolaisia, jotka suurelta osin vaeltavat ja asuvat Etiopiassa Afarin osavaltiossa. Satelliittiantennejakin sieltä paikoin löytyy. Kuva: Marko Pihlajamaa.
Afarinkielisen, kristillisen radio-ohjelman tuottaja oli alun perin islamilainen teologi. Ollessaan vielä islamilainen uskonoppinut hän näki unen, jossa vakuutettiin, että Jeesus elää. Uni teki sheikiksi kutsuttuun mieheen syvän vaikutuksen. Hän ryhtyi lukemaan Uutta testamenttia ja löysi uskon Jeesukseen.
Suomessa televisioitiin syksyllä 2015 Arman ja viimeinen ristiretki -ohjelman jakso, jossa Arman Alizad matkusti Etiopiaan tutustumaan afar-heimoon. Hän meni heidän kanssaan hakemaan suolaa Danakilin autiomaasta, joka on yksi maailman kuumimmista paikoista.
Afar-heimoon kuuluvia asuu Etiopian koillisosassa, jossa sijaitseva Afar on myös yksi Etiopian osavaltioista, sekä eteläisessä Eritreassa ja Djiboutin pohjoisosassa. Heidän alueensa on pääosin kuivaa erämaata. He paimentavat vuohia, kasvattavat kameleita ja harjoittavat pienimuotoista maanviljelystä mainitun suolanlouhinnan lisäksi.
Kuuma ja kuiva seutu tuo omat vaikeutensa elämiseen. Englantilainen lähetystyöntekijä ja tutkija J.S. Trimingham (1904−1987) kirjoitti aikoinaan islamista Afrikassa. Hän kuvaili, että afareiden kaikki energia kuluu pelkästään elossa pysymiseen.
Kamelit, jotka ovat sopeutuneet hyvin kuivuuteen, ovat afareille tärkeitä. Niiden selässä kuljetetaan tavaroita ja telttoja, joissa monet afarit asuvat. Heidän telttansa on ovaalinmuotoinen kupoliteltta, jonka päällä on peitteenä mattoja.
Afarit ovat olleet soturiheimon maineessa
Afarit ovat olleet kautta aikojen pelottavan soturiheimon maineessa. Mielikuvaa vahvistaa nykyäänkin se, että monella afar-miehellä on edelleen vyöllään veitsi tai sapeli ja olallaan rynnäkkökivääri.
Kosketuksiin islamin kanssa afarit päätyivät jo yhdeksännellä vuosisadalla, elleivät jopa aiemmin. Vahva vaikutuksensa on myöhemmin ollut Afarin alueella keskiajalla vaikuttaneella islamilaisella Adalin sulttaanikunnalla. Samoin 16. vuosisadalta alkaen Aussan sulttaanikunnalla, joka säilytti itsenäisyytensä jossain määrin aina vuoteen 1944, jolloin Etiopian armeijan joukot valloittivat alueen.
Uskonnoltaan afarit ovat pääosin sunnimuslimeja. Osalla heistä islam ja perinteinen luonnonuskonto ovat kuitenkin sekoittuneet keskenään.
Vain muutama prosentti afareista osaa lukea
Afarin kieli kuuluu kuusilaisten kielten ryhmään. Sen sukulaiskieliä ovat oromo ja somali. Vaikka Uusi testamentti on käännetty afariksi, monelle sen lukeminen on mahdotonta, koska vain muutama prosentti afareista osaa lukea.
Afareille suunnatun kristillisen radio-ohjelman nimi on Bushra Radio Dongolo, suomeksi Evankeliumin ääni. Etiopiassa toimi aiemmin samanniminen, vuonna 1963 perustettu Luterilaisen maailmanliiton radioasema, jonka Etiopian tuolloin marxilainen hallinto kansallisti vuonna 1977. Nykyisin Etiopian evankelisen Mekane Yesus -kirkon erikielisistä, hengellisistä ohjelmista vastaa sen Yemisrach Dimts -viestintäkeskus.
Sansa on tukenut Mekane Yesus -kirkon afarinkielistä radio-ohjelmaa vuodesta 2005. Se toimitetaan Etiopiassa, ja TWR lähettää sen Johannesburgista Etelä-Afrikasta neljä kertaa viikossa. Sansa tukee edelleen myös amharan- ja oromonkielisiä ohjelmia.
Muslimiteologi näki unta Jeesuksesta
Afarinkielisen, kristillisen radio-ohjelman tuottaja, jota kutsutaan sheikiksi, on alun perin islamilainen teologi. Olen haastatellut häntä Etiopiassa. Ollessaan vielä islamilainen uskonoppinut hän näki unen, jossa vakuutettiin, että Jeesus elää tänä päivänä.
Uni teki sheikkiin syvän vaikutuksen ja hän ryhtyi lukemaan Uutta testamenttia. Tavatessaan kristittyjä, jotka rukoilivat hänen puolestaan, hän löysi uskon Jeesukseen. Nyt hän tekee radio-ohjelmia omalle heimolleen.
Sheikki kertoo sanomaa Jeesuksesta kuuntelijalähtöisesti niin, että kristillisestä uskosta tietämättömien kuulijoiden on helppo ymmärtää opetusta. Haastattelimme Timo Reuhkalan kanssa muutama vuosi sitten radio-ohjelman kuuntelijoita.
Eräs mies totesi olleensa väkivaltainen toisia kohtaan, mutta sitten hän kuuli radiosta evankeliumin ja löysi uskon Jeesukseen. Hän sanoi haluavansa välittää rakkautta vihan sijaan.
Tieto välittyy keskustellen ihmiseltä ihmiselle
Afarien alueella perinteinen tiedonvälitys on ollut sitä, että tieto ja uutiset välittyvät ihmiseltä ihmiselle. Kun kaksi afaria tapaa, he istuvat alas ja viettävät jonkin aikaa, ehkä puolesta tunnista tuntiin, keskustellen ja jakaen uutisia. Jotakin samaa ymmärsin tapahtuvan, kun radiosta kuunnellaan sheikin opetuksia evankeliumista. Niitä kuunnellaan usein yhdessä ja sitten niistä keskustellaan.
Haastatellut afarinkieliset kuuntelijat ovat kiitollisia radio-ohjelmasta äidinkielellään. He hämmästelevät, että kaukaisessa maassa on ihmisiä, jotka haluavat välittää heille evankeliumin. He sanoivat rukoilevansa suomalaisten puolesta.
− Olisimme kovin iloiset, jos pystyisimme antamaan heille kunnioittavan suudelman. Muuta meillä ei ole, mutta me nostamme heille rukouksen.
Marko Pihlajamaa
Kirjoitus on julkaistu joulukuun Lähde-lehdessä 6/2018.