Hyppää sisältöön

Median voima

Sansan henkilöstöjohtaja Marko Pihlajamaa.

Sansan henkilöstöjohtaja Marko Pihlajamaan pääkirjoitus Lähde-lehdessä.

Mediaa on sanottu neljänneksi valtiomahdiksi, joka vaikuttaa vahvasti ihmisten mielipiteisiin. Medialla tarkoitetaan pääasiassa lehdistöä, radiota, televisiota ja internetiä, mutta myös uudempia digitaalisia medioita, kuten mobiiliviestimiä ja niihin perustuvaa sosiaalista mediaa.

Maailman vanhimmat sanomalehdet syntyivät pääosin 1600-luvulla. Tosin jo aiemmin vuonna 1517 julkaistuja Martti Lutherin teesejä on kuvattu ensimmäiseksi uuden ajan mediatapahtumaksi. On arvioitu, että reformaation etenemiseen vaikutti merkittävästi kirjapainotaito, jonka avulla Lutherin ajatukset levisivät painotuotteina ympäri Eurooppaa.

Radion keksiminen lyhensi etäisyyksiä maailmassa ja toi ihmiset äänen äärelle. Televisio taas nosti esiin kuvan merkityksen. Televisio on vahva mielikuvien muokkaaja. Oulun yliopiston informaatiotutkimuksen ja viestinnän professori Erkki Karvonen toteaa kirjassaan Elämää mielikuvayhteiskunnassa, että vuoden 1960 Yhdysvaltain presidentinvaalien lopputulokseen vaikutti merkittävästi Richard Nixonin ja John F. Kennedyn välillä televisiossa käyty vaaliväittely.

Mediakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti. Nuoret ja nuoret aikuiset katsovat Suomessa enemmän mobiililaitteilla videoita kuin televisiota. Sosiaalista mediaa voidaan käyttää mielipiteenmuokkaukseen siinä missä televisiotakin. Onkin tärkeää, että ihmiset kehittävät yhä enemmän kriittisyyttä arvioidakseen, mikä on totta ja mikä ei.

Media on nykyisin vahva väline ilosanoman viestittämisessä. Kehitys korostaa entistä enemmän, kuinka tärkeää medialähetystyö on ihmisten tavoittamiseksi Jeesukselle. Evankeliumi on viestitettävä heille välineillä, joita he käyttävät päivittäin. On mentävä sinne, missä ihmiset ovat. Kuten Paavali ja Silas Apostolien tekojen mukaan hakeutuivat lähetysmatkallaan Filippissä rukouspaikalle – sinne, missä ihmiset olivat.

On huikaisevaa kuulla tutkimuksen osoittavan, että yli kaksi miljardia ihmistä seuraa kristillistä mediasisältöä säännöllisesti.

Toiminnanjohtajan sijaisen, henkilöstöjohtaja Marko Pihlajamaan pääkirjoitus syyskuun Lähde-lehdestä 4–5/2018.