Hyppää sisältöön

Saimaan rannalla Lappeenrannassa ollaan Elämän aalloilla

Hannu Haikonen

Medialähetyspäivillä kuultiin lauantaina myös Lappeenrannan seurakunnan kirkkoherra Hannu Haikosen raamatunopetusta. Kuva: Siru Lantta.

Medialähetyspäivät käynnistyi Lappeenrannassa lauantaina 21.5. keväisessä joskin sateisessa säässä. Aamupäivän ohjelmassa Lappeenranta-salissa oli muun muassa paneelikeskustelu Sansan suunnasta ja strategiasta. Keskustelemassa olivat Sansan toiminnanjohtaja Juha Auvinen ja hallituksen puheenjohtaja, professori Jarno Tepora sekä Lappeenrannan ja Lappeen seurakuntien lähetystyöryhmän puheenjohtaja Arto Varis.

Sansan työn sisältö on evankeliumi, Juha Auvinen korosti. Strategia puolestaan on suunnitelma, jolla pyritään saavuttamaan haluttu päämäärä, ja nykyinen strategia on nimeltään Sansan suunta 2016–2020. Käytännön toimet kirjataan vuosittain vuosisuunnitelmiin.

Jarno Tepora muistutti, että Sansa haluaa saavuttaa erityisesti tavoittamattomia kansoja, jotka eivät ole vielä kuulleet evankeliumia. Strategia antaa askeleet sille, kuinka Sansa kumppaneineen etenee tällä tiellä.

Mihin perustuu kahden miljardin saavuttaminen?

Myös yleisö sai esittää panelisteille kysymyksiä. Ensimmäisessä yleisökysymyksessä tiedusteltiin, mihin perustuu Sansan edellisen strategian tavoitteeksi määritellyn kahden miljardin saavuttaminen. Lauantain aikana kuultiin useaan otteeseen, että kahden miljardin tavoite täyttyi ja jopa ylittyi.

Kun lasketaan, kuinka monen ihmisen ulottuville evankeliumi on Sansan ja yhteistyökumppanien työn tuloksena tullut, on Juha Auvisen mukaan ensinnäkin rajattu pois alle 15-vuotiaat. On myös otettu huomioon, kuinka paljon eri maissa käytetään eri viestimiä. Tiedot perustuvat luotettaviin mediatutkimuksiin ja suurten yleisradioyhtiöiden tietoihin. Tärkeänä tietolähteenä on myös Sansan oma mediatutkija Eila Murphy.

Juha Auvisen mukaan voidaankin rohkeasti todeta, että viime vuoden loppuun mennessä Sansan ja yhteistyökumppanien työn tuloksena evankeliumi tuli viedyksi 2088 miljoonan ihmisen ulottuville yli 20 maahan.

Jääkö seurakunnalle muuta kuin maksumiehen rooli?

Toinen yleisökysymys pohti, mitä ”yhteistyö” konkreettisesti merkitsee. Jääkö esimerkiksi seurakunnalle lähetysyhteistyössä muuta kuin maksumiehen rooli? Arto Variksen mielestä jää paljon muutakin. Hän mainitsi esimerkiksi seurakunnissa aktiivisesti toimivat piirit, kuten Hanna-piirit, joissa joukko seurakuntalaisia kokoontuu yhteisen asian ympärille. Myös Lappeenrannan Medialähetyspäivien valmisteluissa olivat alusta alkaen aktiivisesti mukana paikalliset seurakunnat ja seurakuntalaiset.

Jarno Tepora lisäsi esimerkkeinä yhteistyöstä myös Sansan vierailut seurakuntiin sekä vapaaehtoiset Sansa-lähettiläät, joita toimii useissa seurakunnissa. Lisäksi yli 70 seurakuntaa on liittynyt Sansan yhteisöjäseneksi. Jäseninä seurakunnat pääsevät vaikuttamaan Sansan toimintaan myös sisältäpäin.

Yleisön joukosta kommentoitiin ja kiiteltiin myös Sansan tuottamaa video- ja muuta materiaalia, josta on seurakunnan työntekijöille apua ja tukea esimerkiksi hartauksien ja lähetystilaisuuksien valmisteluissa.

Elämän aalloilla -teemalla vietettävät Medialähetyspäivät on Sansan ja Lappeenrannan seurakuntayhtymän yhteinen tapahtuma. Lauantaina iltapäivällä nähdyt suorat nettilähetykset tulevat jälkikäteen katsottaviksi Sansan YouTubeen.