Hyppää sisältöön

Intian nuoret tapaavat mieluummin kasvokkain kuin sosiaalisessa mediassa

Nuoria intialaisia

Insinööri on monen intialaisen nuoren haaveammatti. Lähes 33 prosenttia haastatelluista kertoi haluavansa IT-insinööriksi ja lähes 15 prosenttia joksikin muuksi insinööriksi. Kuva: Annaleena Pakkanen.

Tuore tutkimus kertoo, että intialaisnuoret tapaavat toisiaan mieluummin kasvokkain kuin sosiaalisen median välityksellä. Sosiaalinen media ei ole ykkönen myöskään tiedonhankinnassa; nuoret seuraavat uutisia mieluummin perinteisistä viestimistä, kuten sanomalehdestä ja televisiosta.

Tata Consultancy Services (TCS) haastatteli 13 000 nuorta 15:ssä Intian kaupungissa. The Asian Age -lehden nettisivuilla toukokuussa julkaistu tutkimus käsitteli sosiaalisen median, teknologian, uudenaikaisten laitteiden ja innovaatioiden merkitystä arkielämässä.

Tv ja lehti ovat suosittuja uutislähteitä

Tutkimuksen mukaan 87 prosentilla Mumbain nuorista on älypuhelin ja 79 prosentilla on kannettava tietokone tai kotikone.

Yli 77 prosenttia nuorista sanoi, että parhaat keinot hankkia tietoa ajankohtaisista asioista ovat televisio ja sanomalehdet. Nettiä käyttää tietolähteenä vajaat 45 prosenttia nuorista, ja 31 prosenttia käyttää perheenjäsenten ja ystävien lähettämiä linkkejä sosiaalisessa mediassa.

Suurin osa haastatelluista käyttää Facebookia (71 prosenttia) ja WhatsAppia (80 prosenttia). Kysyttäessä yhteydenpitoa ystävien kanssa 39 prosenttia ilmoitti tapaavansa mieluummin kasvokkain kuin sosiaalisessa mediassa (4 prosenttia) tai pikaviestipalveluiden välityksellä (23 prosenttia). Kolme neljästä oli kuitenkin sitä mieltä, että sosiaalisesta mediasta on hyötyä yhteydenpidossa perheenjäsenten kanssa.

Lähes puolet haluaa insinööriksi

Haastattelututkimuksessa kysyttiin myös haaveammattia. Lähes 33 prosenttia vastaajista kertoi haluavansa opiskella IT-insinööriksi. Seuraavaksi suurin joukko, lähes 15 prosenttia, ilmoitti haaveammatikseen “muun insinöörin”. Lääketieteen mainitsi runsas 4 prosenttia ja opetusalan alle 1 prosentti vastaajista.

– Mumbaissa asuvat Z-sukupolven nuoret ovat yhteistyöhaluisia ja osaavat käyttää uutta teknologiaa. He ovat käyttäneet teknologiaa lapsesta saakka. Vuosittainen haastattelututkimus eri puolilla Intiaa asuvien lukioikäisten nuorten parissa auttaa päättäjiä ymmärtämään tulevaisuuden ammattilaisten toimintatapoja, kertoo TCS:n apulaisjohtaja ja kansainvälisen viestinnän johtaja Pradipta Bagchi.

Lähde: K.A. Dodhiyan raportti “Sosiaalinen mediako? Nuoret valitsevat edelleen sanomalehdet ja television”, The Asian Age.