Jokainen kuuntelijan yhteydenotto on tärkeä
Kambodžalaisen Krusa FM:n tuottaja valmiina vastaamaan suoran lähetyksen aikana tuleviin puheluihin. Kuva: Eila Murphy.
Kristillisten radioasemien palautteesta valtaosa tulee nykyisin sosiaalisen median ja internetin välityksellä. Myös palautepuheluita kertyy, paikoin paljonkin.
FEBC:n saamasta kuuntelijapalautteesta puhelujen määrä vaihtelee maittain. Puhelut muodostavat valtaosan Indonesian, Intian, Kambodžan ja Venäjän palautteista.
Sansan mediatutkija Eila Murphy ymmärsi puheluiden tärkeyden, kun hän seurasi Kambodžassa perheradio Krusa FM:n suoraa lähetystä.
– Tunnin pituisen lähetyksen aikana studio ehti vastaanottaa neljä puhelua. Soittajat olivat eri-ikäisiä, eritaustaisia ja sekä miehiä että naisia. Huomasin, kuinka tärkeää on hyvä kuuluvuus sekä toimittajan taito ja sosiaalinen viisaus keskustella erilaisten ihmisten kanssa, Eila Murphy kertoo.
Soittajan tiedot tallennetaan
Keskustelun aikana toimittaja täyttää tietokoneelle avautuvaa tietokantaa. Krusa FM päivittää jatkuvasti tietoja radiokanavalle soittavista kuuntelijoista.
Kun kuuntelija soittaa ohjelmaan, tietokoneruutuun ilmestyy joko sininen, punainen tai musta pallukka sen mukaan, onko soittaja uusi vai ennestään tuttu, ja soittaako hän ensimmäistä kertaa juuri kyseiseen ohjelmaan vai ei.
Puhelinnumero ilmestyy tietokantaan. Jos soittaja on ennestään tuttu, tietokoneohjelma etsii aiemmat tiedot, joita toimittaja voi puhelun aikana täydentää. Vähitellen tuottajien kuva ohjelmiin yhteyttä ottavista henkilöistä monipuolistuu.
Kuuntelija on tärkeä
FEBC-Kambodžan tietokanta on kehitetty keräämään tietoja henkilöistä, jotka ottavat yhteyttä asemaan. Eila Murphy kertoo, että tällä tavoin seurataan esimerkiksi Sansan tukeman Toivon ilta -ohjelman kuuntelijoiden näkemyksiä.
Puhelut ovat myös keino olla yleisön kanssa vuorovaikutuksessa. Radioasemalle jokainen puhelu ja jokainen yhteydenotto on tärkeä. Samalla kuuntelijat kokevat olevansa rakastettuja ja että heidät otetaan huomioon.