Mikä on japanilaisten rakastaman Keikon kirjelaatikon salaisuus?
Suomalaistenkin tukema Keikon kirjelaatikko on FEBC-Japanin rakastetuin radio-ohjelma. Kuva: Ilkka Kastepohja.
− Koska olin itse aikaisemmin ateisti, ymmärrän hyvin, mitä ei-kristityt ajattelevat kristinuskosta. Minua motivoi työssäni se, että he kuuntelevat ohjelmiamme, joissa saamme kertoa evankeliumia. Monet etsivät totuutta, ja radio on oivallinen välinen tavoittaa heitä, kertoo Sansan japanilaisen yhteistyökumppanin, FEBC-Japanin apulaisjohtaja Takanori Nagakura.
FEBC-Japanin rakastetuin ohjelma on jo yli 40 vuoden ajan jatkunut Keikon kirjelaatikko, jota myös Sansa tukee. Ohjelman alkuperäinen ja yhä jatkava juontaja on järjestön eläkkeellä oleva johtaja Keiko Yoshizaki.
Neljänä iltana viikossa kuultava ohjelma perustuu kuuntelijoiden kysymyksiin ja vastauksiin sekä heidän puolestaan rukoiluun. Monella kuuntelijalla on suuria ongelmia, ja moni etsii totuutta.
– Myös itse kirjoitin aikoinaan useita kirjeitä Keikolle ja sain jokaiseen vastauksen. Ateistina halusin todistaa hänelle, miten väärässä hän oli, mutta ohjelmat muuttivat minua pikkuhiljaa ja tajusin itse olevani väärässä. Kirjeisiin vastaaminen on hyvä tapa johdattaa ihmisiä Jeesuksen luo, Takanori Nagakura tietää kokemuksesta.
Kuuntelijat lähettävät yli 300 kirjettä kuukaudessa
Keiko saa kuuntelijoilta yli 300 kirjettä kuukaudessa. Kuuntelijoissa on paljon ateisteja, buddhalaisia ja kristittyjä, ja heidän kysymyksensä liittyvät arkielämän kipuiluihin, kuten avioeroon, lasten kasvatukseen tai vanhemmista huolehtimiseen.
− Keiko lukee ohjelmassa aina yhden kirjeen, yleisellä tasolla tietenkin, ja vastaa kysymyksiin. Hän tuntee valtavaa myötätuntoa jokaista kuuntelijaa kohtaan. Moni saa avun hänen sanoistaan, Takanori Nagakura sanoo.
Ohjelmat ovat kuultavissa koko Japanin alueella, ja ne radioidaan AM-lähetyksinä Etelä-Koreasta. Ohjelmia kuunnellaan runsaasti myös netistä, ja nykyään yhä useampi kuuntelee niitä älypuhelimillaan.
Haasteena vanheneva ja kutistuva väestö
Japanin väestöstä alle prosentti on kristittyjä. Kansakunta ikääntyy ja syntyvyys on alhainen, joten väkiluku laskee. Se tuo uuden haasteen myös kristilliseen mediatyöhön. FEBC-Japani tarvitsee kipeästi uusia, nykyistä nuorempia tukijoita.
− Vaikka ohjelmillamme on nuorempiakin kuuntelijoita ja työllemme voi lahjoittaa Facebookin ja Twitterin kautta, moni ei halua sitoutua säännölliseen tukemiseen, Takanori Nagakura sanoo.
− Pyydän teitä rukoilemaan, että tavoittaisimme niitä, jotka eivät vielä ole uskossa mutta etsivät totuutta.