Arabiankielinen alue

Lähi-itä on usean uskonnon syntypaikka ja hengellinen keskus, mutta kristinuskon juuret ovat monelle alueen asukkaalle tuntemattomat. Mediatyö rakentaa siltoja ja välittää luotettavaa tietoa. Television rinnalle ovat nousseet suoratoistopalvelu sekä sosiaalinen media, joilla voidaan tavoittaa miljoonia älypuhelimen käyttäjiä.

”Kasvoin pienessä kylässä, eikä elämä ollut helppoa. Perheeni on konservatiivinen ja isäni ei-kristitty uskonnollinen johtaja. En koskaan uskaltanut kysyä Jumalasta – ennen kuin päivänä, jolloin katsoin SAT-7:n ohjelmaa. Otin yhteyttä kristittyyn johtajaan, joka kutsui minut kirkkoon, ja siellä annoin elämäni Jeesukselle. Kun perheeni kuuli, että minusta on tullut Kristuksen seuraaja, isä ajoi minut kotoa pois yli vuodeksi. Jumala käytti äitiäni vakuuttamaan isä siitä, että jokainen voi valita itse uskontonsa.”
– Katsoja Algeriasta

Sanomaa suoratoistona ja televisiossa

Sekä köyhistä että rikkaista valtioista koostuvan Lähi-idän katsotaan usein ulottuvan Lounais-Aasiasta Pohjois-Afrikkaan ja Marokkoon asti. Kristityt ovat tällä noin 20 valtion alueella pieni, usein syrjitty ja monin paikoin myös vainottu vähemmistö. 

Arabiankielisen työmme painopiste on SAT-7-televisiotyössä. Satelliittitelevisio on alueella erittäin laajasti käytetty media, ja sen käyttöä on vaikea valvoa tai suitsia. Varsinkin nuoret seuraavat ohjelmia paljon myös älypuhelimilla ja sosiaalisessa mediassa.

Yle Areenan tyyppisessä SAT-7 Plus -mobiilipalvelussa ohjelmat ovat katsottavissa missä ja milloin vain. Vaikka katsojien määrää on hankalaa laskea, tiedetään, että jopa 500 miljoonalla Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan asukkaalla on mahdollisuus katsoa televisio-ohjelmia sekä suoratoistopalvelua.

Koska vain harva tuntee kristinuskon syntyhistoriaa, moni pitää sitä ulkomailta tuotuna uskontona. Monelle SAT-7 on ensimmäinen ja usein ainoa yhteys kristinuskoon. Niinpä kristinuskon historiaa käsittelevät ohjelmat toimivat sillanrakentajina uskontojen välillä. 

Paikalliset työntekijät paikallisilla kielillä

Sansalla on SAT-7:n arabiankielisessä työssä yksi kansallinen työntekijä, SAT-7:n Libanonin-studion johtaja Maroun Bou Rached. Lisäksi pitkäaikainen lähetystyöntekijämme, nykyinen seniorityöntekijä David Ezzine tekee evankelioivaa raamatunopetusohjelmaa. Myös monet Suomessa asuvat pohjoisafrikkalaiset seuraavat ohjelmaa.

Television lisäksi olemme arabiankielisellä alueella mukana Toivoa naisille -työssä, johon on suomalaisten tuella palkattu sosiaalisen median työntekijä. Monissa arabimaissa naiset ovat toisen luokan kansalaisia. Toivoa naisille -ohjelmissa kristitty arabinainen kertoo naisten ihmisarvosta ja Jeesuksesta. Kuuntelijat voivat esittää kysymyksiä ja jättää rukouspyyntöjä nimettömästi.

Suuria menetyksiä mutta kiitollinen mieli

“Jumala on niin hyvä! Hän lähetti enkelinsä suojelemaan meitä, kun Libanonissa räjähti. Menetimme paljon, mutta se ei ole mitään sen rinnalla, että Jeesus rakastaa meitä ja että Hän antoi meidän jäädä eloon. Olen todella kiitollinen.” – katsoja Libanonista

Tiesitkö?

  • “Bukra fil mish-mish” on yleinen arabialainen sanonta, joka tarkoittaa kirjaimellisesti “huomenna aprikoosit ovat valmiita”. Suomeksi sanoisimme vastaavassa tilanteessa: “ja lehmät lentää!”. Tämä tarkoittaa, että joku on käytännössä mahdotonta.
  • Vieraanvaraisella arabialueella lautasta ei pidä syödä tyhjäksi. Isäntäväelle täytyy jäädä tunne, että ruokaa oli tarpeeksi.
  • Ruokasäädökset juutalaisten (kosher) ja arabien (halal) välillä ovat melko samanlaiset. Kummatkaan eivät syö sikaa tai mereneläviä, joissa ei ole suomuja. Syötävät eläimet tapetaan nopeasti rukouksen kera. Erojakin on, esimerkiksi juutalaisille alkoholi on sallittua ja muslimeille kiellettyä.
Lahjoita kohteeseen
FaktataulukkoArabimaat
Väkiluku468 milj (2023, Wikipedia)
Kaupunkilaisia60 %(Worldbank 2022)
Viralliset kieletarabia
Lukutaito73.6 % (Alecso 2020)
Uskonnotislam 57% (Libanon)-100 % (Jemen), kristinusko 4,5% (Sudan)-37% (Libanon) (Wikipedia)
VainoindeksiSomalia 2., Libya 3., Jemen 5., Sudan 8., Syyria 12., Saudi-Arabia 13., Algeria 15., Irak 16., Mauritania 23., Marokko 24., Oman 31., Tunisia 33., Egypti 38., Qatar 40., Jordania 48., huonoin (OpenDoors 2024)
Mediatinternet käyttäjiä 72-99% (MidEastMedia 2019)
Sansan kielet alueellaarabia
Sansan yhteistyökumppaniSAT-7 Arabic ja SAT-7 Kids
Sansan työtä alueella1981

Linkit & mediat

sansa.fi/lahjoitus/sat-7

Maanosan muut työalueet

Iran | Israel | Arabimaat | Keski-Aasia | Turkki |

Paluu karttaan

#Arabimaat, #SAT-7, #Lähi-itä, #Afrikka

Tarinoita Lähi-idästä

Olin pahoinpidelty, petetty, nälissäni ja melkein kuollut avioliittoni vuoksi, mutta Toivoa naisille -työ saavutti minut. Murtuneisuuteni korjattiin ja palaset koottiin yhteen Jeesuksen avulla, joka rakastaa minua, hyväksyy minut ja auttaa selviytymään vaikeistakin vesistä.

Arabiankielinen Toivoa naisille -kuuntelijapalaute (TWR)

Kiitos, kun vierailitte luonani! Oli ilo toivottaa sinut ja vaimosi tervetulleiksi. Kiitos, että rohkaisitte minua henkilökohtaisesti ja kiitos, että radion välityksellä täytätte kotini Jumalan Sanalla. Ehkä huomasittekin raamatunjakeet, joita olin kiinnittänyt seinille.

Kabyylinkielisen ohjelman palaute Pohjois-Afrikasta (TWR)

Veljeni ja minä olemme saaneet teiltä paljon rohkaisua. Kiitos, että olette olleet meihin yhteydessä netissä ja puhelimella. Arvostamme suuresti opetuslapseutta ja rukouksianne.

Kabyylinkielisen ohjelman kuuntelija Pohjois-Afrikasta (TWR)

Olen kuunnellut arabiankielistä Toivoa naisille -ohjelmaa jo usean kuukauden ajan. Haluan kertoa teille tarinani, sillä olen surullinen ja tunnen itseni hylätyksi. Arvottomuus on kaivautunut syvälle sisimpääni ja repinyt minut riekaleiksi. Aviomieheni petti minua. Meillä on kolme lasta, joista vanhin on 10-vuotias ja nuorin on 5. Kun sain tietää asiasta, halusin lopettaa elämäni, sillä mieheni oli ankkurini ja nyt hän petti luottamukseni. Ennen kuin romahdin, olin vihainen ja sanoin kaikkea rumaa mitä kuvitella saattaa. En voinut kyllin ilmaista tuskaani ja kipuani. Pakenin vanhempieni luokse ja kun piilottelin vanhassa huoneessani, löysin ohjelmanne. Puhe kuulosti erilaiselta kuin islamissa. Sanat olivat täynnä toivoa, ja ne sytyttivät jotain sisimpääni, jotain uutta ja ainutlaatuista. Jatkoin ohjelman kuuntelua ja seurasin julkaisujanne myös sosiaalisessa mediassa. Eräänä päivänä jokin minussa laukesi. Tajusin, että Jeesuksen antama toivo olisi juuri sitä, mitä tarvitsen. Niinpä pyydän teiltä apua, että saisin tuota toivoa.

Myöhemmin: Olen ottanut vastaan Jeesuksen tarjoaman toivon. Annan Hänen ottaa pois kaikki syntini. Annan hänen korjata sydämeni ja mieleni ja uskon, että Hänen kauttaan kaikki on mahdollista. Kiitän Jeesuksesta ja siitä, että Hän hyväksyy minut, vaikken ole sen arvoinen. Tarvitsen teitä lähelleni, kunnes olen kulkenut tämän pimeän laakson läpi.

Toivoa naisille -ohjelman kuuntelija Egyptistä (TWR)

Lapseni tuntevat Jumalan teidän ansiostanne. He katsovat nykyään SAT-7 Kids -kanavaa koko ajan. Minusta tuntuu erittäin mukavalta, että voin jättää lapseni katsomaan kanavaanne yksin. Olen iloinen, että puhuitte tänään lapsityövoimasta, koska ajattelen, ettei yhdenkään lapsen pitäisi tehdä töitä, vaan heidän pitäisi voida käydä koulua. Kiitos SAT-7 Kids -tiimille siitä, että olette rohkaisseet lapsiamme toimimaan oikein.

Katsojapalaute arabimaasta

Elän veljeni kanssa, joka on narkomaani. Minulla ei ole muuta paikkaa, minne mennä, sillä yhteisössämme nainen ei voi asua yksin tai häntä syytetään siveettömäksi ja paheelliseksi. Veljeni hakkaa minua huumepäissään. Pelkään ja mietin, missä Jumala on ja miksi Jumala on kironnut minua syntymään naiseksi. Ohjelmassanne kerrotaan, kuinka voi nousta tilanteen yläpuolelle ja että Jeesus antaa todellista rakkautta. Voitteko kertoa minulle lisää? Elän tällä hetkellä mustassa kuopassa ja pimeys ympäröi minua kaikkialta.

Myöhemmin: Tuntuu kuin olisin päässyt taakastani, vaikkei se ole ihan helppoa. Mutta se Jeesus, josta kerroitte minulle, tuntuu todelliselta ja oloni on kevyempi. Mieleni on aiempaa positiivisempi ja uskon, että Jeesus on Herra. Jotain on muuttunut sisimmässäni, valo säteilee pimeydessä. Kiitos paljon, kun olette kuunnelleet minua ja vastanneet moniin kysymyksiini. Ettehän jätä minua yksin, että voin kysyä neuvoa jatkossakin.

Toivoa naisille -ohjelman kuuntelija Marokosta (TWR)

Asun veljeni kanssa Omanissa. Katsomme SAT-7 Kids -kanavaa, koska meillä ei ole täällä pyhäkoulua tai kirkkoa. Kiitos ohjelmistanne.

Katsoja Omanista
Katson kaikki suorat ohjelmanne, joskus jopa 4–5 tuntia päivässä. Elämäni on muuttunut juuri SAT-7:n ohjelmien ansiosta, sillä minulla ei ole kristittyjä ystäviä eikä Raamattua.
Palaute Libanonista
Kasvoin pienessä kylässä, eikä elämä ollut helppoa. Perheeni on konservatiivinen ja isäni ei-kristitty uskonnollinen johtaja. En koskaan uskaltanut kysyä Jumalasta – ennen kuin päivänä, jolloin katsoin SAT-7:n ohjelmaa. Otin yhteyttä kristittyyn johtajaan, joka kutsui minut kirkkoon, ja siellä annoin elämäni Jeesukselle. Kun perheeni kuuli, että minusta on tullut Kristuksen seuraaja, isä ajoi minut kotoa pois yli vuodeksi. Jumala käytti äitiäni vakuuttamaan isä siitä, että jokainen voi valita itse uskontonsa.
Palaute Algeriasta
Asun veljeni kanssa Omanissa. Katsomme SAT-7 Kids -kanavaa, koska meillä ei ole täällä pyhäkoulua tai kirkkoa. Kiitos ohjelmistanne.
Palaute Omanista
Synnyin uskonnollisesti konservatiiviseen perheeseen. Koska olin tyttö, minut otettiin pois koulusta ja sanottiin, että paikkani on kotona. Menin naimisiin 17-vuotiaana. Kymmenen vuoden sisällä synnytin seitsemän lasta. Jäin jo nuorena leskeksi ja olin todella suuren haasteen edessä kasvattaessani yksin lapsiani. Kylässäni asuu kristittyjä, ja he kertoivat meille Jeesuksesta. Kaksi pojistani otti Jeesuksen vastaan pelastajanaan ensin ja muutaman kuukauden kuluttua minäkin päätin seurata Jeesusta. Hän on pyyhkinyt kyyneleeni ja parantanut särkyneen sydämeni.
Palaute Algeriasta
Viisivuotias poikani katsoo SAT-7 Kids -kanavaanne. Hänen suosikkiohjelmansa on Raamatun sankarit, koska se on niin lapsiystävällinen kilpailuineen ja peleineen. Seuraan itse SAT-7 Arabic -kanavan jumalanpalveluksia suoratoistona.
Palaute Egyptistä
Olen muslimi, mutta pidän valtavasti tv-kanavastanne, samoin lapsemme. Te ette erottele muslimien ja kristittyjen välillä, vaan arvostatte kaikkia ihmisiä. Suuret kiitokset johtajille ja käsikirjoittajille hienoista ideoista, joilla hämmästytätte meitä kaikkia.
Palaute Lähi-idästä
Jumala on niin hyvä! Hän lähetti enkelinsä suojelemaan meitä, kun Libanonissa räjähti. Menetimme paljon, mutta se ei ole mitään sen rinnalla, että Jeesus rakastaa meitä ja että Hän antoi meidän jäädä eloon. Olen todella kiitollinen.
Palaute Libanonista
Olin hyvin nuori, kun minut naitettiin itseäni paljon vanhemmalle miehelle. Hän oli työtön juoppo, joten minun piti elättää meidät. Kun tulin raskaaksi, alkoi hän pahoinpidellä minua. Tätä jatkui lähes koko raskausajan ja lopulta jouduin sairaalaan, jossa vauva syntyi etuajassa. Sairaalassa, samassa huoneessa, oli kristitty nainen, joka kuunteli Toivoa naisille -radio-ohjelmaa. Hän oli erittäin ystävällinen minulle. Kun pääsin kotiin, aloin kuunnella ohjelmaa ja opin Jumalan rakkaudesta. Kuulin myös toivosta, jonka vain Jumala voi antaa. Halusin niin kiihkeästi rakkautta ja toivoa, että annoin elämäni Jeesukselle. Sain ohjelmasta myös käytännön neuvoja avioliiton hoitamiseksi. Jumala on ihmeellinen, hänellä on jokaista varten oma suunnitelmansa.
Toivoa naisille -palaute Lähi-idästä
Työskentelen sairaanhoitajana kansainvälisessä sairaalassa. Pieni tyttäreni katsoo SAT-7 Kidsin ohjelmia ja minua koskettaa se, että rukoilette hoitohenkilökunnan puolesta, ettemme sairastuisi koronaan.
Palaute Egyptistä
On tämä ihmeellistä! En voi töitteni takia katsoa montaakaan suoraa televisio-ohjelmaa, Mutta onneksi voin katsoa SAT-7 Arabicin ohjelmia jälkikäteen YouTubesta. Kiitos, että mahdollistatte tämän, koen sen Jumalan armoksi. Siunausta teille!
Palaute Egyptistä
”Joka kerta, kun avaan oman maani tv-kanavan, näen uutisia katastrofeista ja ISISin terroristien aiheuttamasta tuhosta, ja ajattelen, ettei tämä ole islamia. Mutta kun aloin oikein lukea koraania, kauhistuin sitä, miten usein siinä käsketään tappaa ja tuhota. Sitten muistin, että olin katsonut SAT-7 -kanavaa jokin aika sitten. Ei kestänyt kauaa, kun palasin teidän hienolle kanavallenne kuulemaan Raamatun lohduttavia sanoja. Se on ainoan tosi Jumalan Sanaa. Nyt olen onnellinen, että löysin Jeesuksen, tai oikeammin, että hän löysi minut.”
Katsoja Algeriasta
Olen Syyriasta ja 11-vuotias. Olen katsonut SAT-7 Kids -kanavaa ihan pienestä saakka. Kiitos kaikesta siitä, mitä saamme teiltä tällä kanavalla!
Palaute Syyriasta
Rakkaat SAT-7:n työntekijät, Jumala siunatkoon teitä! Olen jo 15 vuoden ajan ollut kanavanne suuri ihailija täällä Omanissa. Kiitos siitä, että välitätte evankeliumia Jeesuksesta miljoonille. Televisio on aivan erityisen tärkeä niille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää internetiä. He voivat kuulla Jeesuksesta vain televisiosta. Kiitos siitä, että välitätte suoria lähetyksiä eri tapahtumista. Olin kuin liimattuna television eteen ne kolme tuntia, jotka lähetitte ohjelmaa ”One Thing” -suurtapahtumasta Egyptissä. Olen varma, että pastori Samehin koskettava opetus auttaa seurakuntia ja erityisesti nuoria arabikristittyjä eri puolilla arabiankielistä maailmaa.
Palaute Omanista
Asumme Venäjällä, jossa ei ole arabiankielisiä kouluja. Siksi meillä katsotaan SAT-7 Kids -kanavaa ja aivan erityisesti katsomme kaikki ”Minun kouluni” -ohjelmat. Olemme äärettömän kiitollisia teille!
Palaute Venäjältä
Olen 23-vuotias enkä ole kristitty. Halusin kuitenkin kertoa, että katson ohjelmaanne, koska tykkään niiden lauluista. Haluaisin tietää lisää Jeesuksesta.
Palaute Pohjois-Afrikasta
Olen Aida Algeriasta. En tiennyt SAT-7 -kanavasta ennen kuin äiti pyysi minua kanssaan katsomaan Kotikirkko-ohjelmaa. Olin todella hämmästynyt, kun hän alkoi selittää minulle kristittyjen ohjelmassa mainittuja raamatunkohtia. Sitten huomasin, että hän osasi monta Raamatun jaetta ulkoa, vaikka hänellä ei ole Raamattua. Hän oli oppinut ne aiemmista jaksoista. Ja hän puhui Jeesuksesta lämpimästi. Kun ohjelmassa tuli rukouksen vuoro, en voinut olla yhtymättä rukoukseen äidin kanssa. Teette ihmeellisen hienoa ohjelmaa.
Palaute Algeriasta
Rauha teille! Olen Jeesukseen uskova Algeriasta. En aiemmin tiennyt Jeesuksesta juuri mitään. SAT-7 -kanavan ohjelmien kautta opin tietämään, kuka Jeesus todella on. Ohjelmanne ovat todella hyviä. Pidän erityisesti ohjelmista ”Ensiaskeleet” ja ”Tutkimme Raamattua”. Voisitteko soittaa enemmän lauluja ohjelmien välissä?
Palaute Algeriasta

Lahjoita arabiankieliseen alueen mediatyöhön

Pidetään lähetys käynnissä. Lahjasi muuttaa maailmaa.

Lahjoita kohteeseen