Enkelit ensin. Sen jälkeen me.
"Ilosanoman taivaallinen kaiku kohtaa yhä ihmisen siellä, missä on pelkoa ja epävarmuutta. Pelokas ihminen odottaa sanansaattajaa, jolla olisi kerrottavana hyvä uutinen", kirjoittaa Arto Antturi. Kuva: Pixabay.
“Enkelit ensin paimenille lauloi. Sielusta sieluhun kaiku soi.”
Tutussa virren 30 säkeessä kuvataan muutamalla sanalla evankeliumin leviämisen – ja sitä kautta myös Medialähetys Sanansaattajien – koko tarina. Se, minkä enkelit ilmoittivat paimenille, alkoi levitä kaikuna sielusta sieluun aina meidän aikaamme asti. Aika kiitää ja miespolvet vaihtuvat, mutta “sielujen laulun taivainen sointu” säilyy aina kirkkaana.
Enkeli on sanansaattaja. Kreikan kielen angelos tarkoittaa ketä tai mitä tahansa, jonka tehtävänä on julistaa, saattaa tiedoksi, tuoda sana, toimia viestin kuuluttajana. Angelos voi olla kuninkaan tai sotapäällikön lähettiläs mutta myös vaikkapa lintu, jonka laulussa kuultiin ennusmerkki.
Psalmissa sanotaan: “Sinä teet tuulista sanasi viejät ja panet liekit palvelijoiksesi” (Ps. 104:4). Uudessa testamentissa angelos on Jumalan lähettiläs. Samaa tarkoittaa Vanhan testamentin heprean sana mal’ak, enkeli, lähettiläs. Profeetoista viimeinen, Malakia, tarkoittaa: Jahven/Herran lähettiläs, mal’ak-jah.
Enkelin kolme pointtia
Enkelin sanomassa paimenille oli kolme pointtia: 1. Kyseessä on suuri ilosanoma, 2. On syntynyt Vapauttaja, joka on luvattu Messias ja Herra. 3. Seimessä makaava lapsi on tästä merkkinä. Saarnan jälkeen kuoro vielä lauloi Glorian: “Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa” (Luuk. 2:10–14). Jumalanpalvelus päättyi. Paimenet katselivat toisiaan hämmentyneinä.
Luukas kertoo, minkälainen vaikutus sanansaattajan julistuksella oli. Paimenet lähtivät heti tarkistamaan, onko kerrottu totta. Ja kun he huomasivat näin olevan, he kertoivat, mitä lapsesta oli sanottu. “Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään.” Samalla tavalla evankeliumi leviää tänäänkin.
Ilosanoman taivaallinen kaiku kohtaa yhä ihmisen siellä, missä on pelkoa ja epävarmuutta. Pelokas ihminen odottaa sanansaattajaa, jolla olisi kerrottavana hyvä uutinen. Uutisen on oltava totta. Sanansaattajan on oltava luotettava. Sanoma on kerrottava vääristelemättä, juuri sellaisena, kuin lähettäjä sen antoi.
1. Sanoma Jeesuksesta on iloinen sanoma. 2. Jumala ei ole jättänyt meitä synnin ja kuoleman valtaan. Ne on voitettu, Vapauttaja on tullut. 3. Lapsi on merkkinä. Ja Jeesus muistuttaa: “Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut”. Seimen lapsi on läsnä niissä lapsissa, jotka tänään tarvitsevat apua.
Ole sanansaattaja. Ole enkeli. Ja niinhän sinä oletkin!
Arto Antturi
Pääkirjoitus on julkaistu joulukuun Lähde-lehdessä 4/2020.