Hyppää sisältöön

Myös kristillisen median käyttö on lisääntynyt korona-aikana – rohkaisevia tietoja Sansan kumppaneilta

Kuvakaappaus SAT-7 Academyn videosta.

Arabiankielisen SAT-7 Academyn kouluohjelmat ja muu kasvatuksellinen sisältö on tullut entistä suurempaan tarpeeseen korona-aikana. Kuvakaappaus SAT-7 Academyn videosta.

Koronapandemia on saanut maailmanlaajasti monet kääntymään Jumalan puoleen. Pakollisen tai vapaaehtoisen karanteenin aikana ihmisillä on ollut tavallista enemmän aikaa ja tarvetta seurata mediaa. Samalla myös kristillisen median käyttö on lisääntynyt.

Pelko, huolet ja yleinen epävarmuus ovat saaneet monet etsimään apua. Kun Maailman terveysjärjestö WHO julisti maaliskuussa maailmanlaajuisen pandemian, lisääntyivät sanan “rukous” Google-haut räjähdysmäisesti. Kööpenhaminan yliopiston apulaisprofessori Jeanet Sinding Bentzen havaitsi 75 maan Google-hakutietojen perusteella, että rukoushaut tuplaantuivat aina 80 000 uuden koronavirustapauksen myötä.

− Ihmiset ovat peloissaan ja ahdistuneita. Psykologiset ongelmat johtuvat usein tietämättömyydestä. Siksi me tarjoamme ohjelmissa oikeaa tietoa koronaviruksesta, sen leviämisestä ja suojautumisesta. Lisäksi rohkaisemme kuuntelijoita keskittymällä positiivisiin asioihin sekä ilon ja rauhan viesteihin Raamatussa, kertoo Sansan yhteistyökumppanin FEBC-Mongolian ja perheradio Wind FM:n johtaja Boldsaikhan.

Rohkaisevia lukuja mm. Thaimaasta ja Kiinasta

Useissa Aasian maissa toimivan FEBC:n (Far East Broadcasting Company) pääjohtaja Edward W. Cannon kertoo, että viime kuukausina ohjelmien nettilatausten määrä on kasvanut valtavasti. Myös ohjelmien kuuntelu sosiaalisen median ja mobiilisovellusten kautta on lisääntynyt.

− Rukoillaan, että ihmiset kääntyvät Jumalan puoleen, avaavat sydämensä evankeliumille ja miljoonat ihmiset löytävät uskon Jeesuksessa Kristuksessa, hän sanoo.

Singaporesta käsin työskentelevä Sansan Aasian aluepäällikkö Ilkka Kastepohja tietää, että thaimaalaisen yhteistyökumppanin nettisivujen kävijämäärä on kaksinkertaistunut ja mobiilisovellusten uusien käyttäjien määrä on kasvanut 40 prosentilla.

Kiinan-medialähetystyötä tekevä kumppani puolestaan kertoo, että sen radio-ohjelmia ladattiin tai kuunneltiin maaliskuussa yli 1,8 miljoonaa kertaa. Luku oli peräti 40 prosenttia huhtikuuta enemmän.

− Maaliskuun lopulla alkanut uusi Raamattu kannesta kanteen -ohjelmamme sai nopeasti hyvän vastaanoton niin Kiinassa kuin Hongkongissakin. Nyt kun olemme keskellä ennen kokematonta maailmanlaajaa pandemiaa, näemme myös orastavan, ennenäkemättömän hengellisen herätyksen, kertoo kumppani Hongkongista.

SAT-7 tavoittaa ennätysyleisöjä televisiossa ja Facebookissa

Yhteydenottojen määrä näkyy myös kristillisen satelliittitelevisio SAT-7:n työssä. Turkinkielinen SAT-7 Türk kertoo tavoittavansa suuremman yleisön kuin koskaan aikaisemmin.

Arabiankielisen lastenkanava SAT-7 Kidsin Facebook-sivulla yleisön sitoutuminen on lisääntynyt yli 500 prosenttia. Yksittäinen video, jossa juontaja jakoi lapsille hengellistä rohkaisua ja hygieniaohjeita, tavoitti muutamassa päivässä 425 000 katsojaa ja sitä jaettiin 2700 kertaa.

Persiankielistä SAT-7 Parsia katsotaan paljon Iranissa, jossa on maailman maista kymmenenneksi eniten koronakuolemia. Katsojapalautteen mukaan ohjelmat auttavat turvautumaan uskoon ja löytämään toivoa epätoivon keskellä.

Esimerkiksi farsinkielinen Signal-ohjelma saa seitsemän kertaa enemmän katsojapalautetta kuin yleensä. Kun kirkonjohtaja, pastori Keyvan Seerous rukoili suorassa lähetyksessä, moni katsoja kertoi hänen sanojensa vaikuttaneen syvästi.

− Näinä päivinä tarvitsemme rukousta, että vahvistumme. Mitä tekisimmekään ilman Jeesusta? Mieheni on katumyyjä ja nyt vailla työtä eikä meillä ole rahaa. Mutta elämme uskossa emmekä ole koskaan joutuneet elämään puutteessa. Rukoilemme muiden ihmisten puolesta, eräs SAT-7 Parsin katsoja kertoo.

Kiinnostus myös muita uskontoja kohtaan kasvaa pandemia-aikana

Rukouksen merkityksestä kertoo myös rukoukseen liittyvien Google-hakujen räjähdysmäinen lisääntyminen. Samoin Raamattu-sovellusten ja englanninkielisen Raamatun latausmäärät lisääntyivät maailmanlaajalla harppauksella maaliskuussa, kertoo brittiläinen New Statesman -lehti.

Koronapandemian aiheuttama uskonto- ja media-aktiivisuus ei sada kuitenkaan vain kristinuskon laariin. Samaan aikaan rukouksen kanssa lisääntyivät esimerkiksi sellaiset Google-haut kuin Koraani, Allah ja Buddha. Myös suosituimman Koraani-sovelluksen lataukset ylsivät maaliskuussa ennätyslukuihin Google-kaupassa.

New Statesman -lehden mukaan ihmiset etsivät kriisiaikoina lohtua ja selityksiä mistä tahansa “korkeammasta voimasta”. Brittien kiinnostus ja kysyntä esimerkiksi vaihtoehtoiselle reiki-luontaishoitomenetelmälle on kevään aikana ollut ennennäkemättömän suurta.

Jeanet Sinding Bentzenin mukaan uskonnollisten termien hakumäärien lisääntyminen kertoo siitä, että uskonto ja uskonnolliset tavat tarjoavat keinoja sopeutua ja selviytyä, kun järjettömille asioille voi löytyä selitystä jumalallisesta perspektiivistä. Tutustu tutkimukseen: In Crisis, We Pray: Religiosity and the COVID-19 Pandemic

Annaleena Pakkanen

Katso lyhyt video korona-ajan positiivisista vaikutuksista Aasiassa!

YouTube player

[vc_row”” h2=”Ryhdy Rkk-ohjelman ystäväksi!” use_custom_fonts_h2=”” h2_font_container=”” h2_use_theme_fonts=”” h2_google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” h2_css_animation=”” h4=”” use_custom_fonts_h4=”” h4_font_container=”” h4_use_theme_fonts=”” h4_google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” h4_css_animation=”””” shape=”rounded” style=”””””lg””right””Lue lisää ja liity >>” btn_style=”modern” btn_gradient_color_1=”turquoise” btn_gradient_color_2=”blue” btn_gradient_custom_color_1=”#dd3333″ btn_gradient_custom_color_2=”#eeee22″ btn_gradient_text_color=”#ffffff” btn_custom_background=”#ededed” btn_custom_text=”#666″ btn__custom_color=”#666″ btn__custom_hover_background=”#666″ btn__custom_hover_text=”#fff” btn_shape=”rounded””” btn_size=”md” btn_align=”inline” btn_button_block=”” btn_add_icon=”” btn_i_align=”left” btn_i_type=”fontawesome” btn_i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” btn_i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” btn_i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” btn_i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” btn_i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” btn_i_icon_monosocial=”vc-mono vc-mono-fivehundredpx” btn_i_icon_material=”vc-material vc-material-cake” btn_i_icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert” btn_css_animation=”” btn_custom_onclick=”” add_icon=”” i_on_border=”” i_type=”fontawesome” i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” i_icon_monosocial=”vc-mono vc-mono-fivehundredpx” i_icon_material=”vc-material vc-material-cake” i_color=”blue” i_background_style=”” i_background_color=”grey” i_size=”md” i_css_animation=”””url:http%3A%2F%2Frkk-sansa.net%2Fliity-ystavarenkaaseen%2F|||” h2_link=”” h2_el_id=”” h2_el_class=”” h4_link=”” h4_el_id=”” h4_el_class=”” custom_background=”” custom_text=”” btn_el_id=”” btn_el_class=”” btn_custom_onclick_code=”” i_custom_color=”” i_custom_background_color=”” i_link=”” i_el_id=”” i_el_class=””][vc_column][/vc_column][/vc_row]