Hyppää sisältöön

Puolet älypuhelimen käyttäjistä asuu Aasiassa

Kännykän käyttäjiä Jakartassa

Maailman 2,5 miljardista älypuhelimen käyttäjästä puolet asuu Aasiassa. Kuva Indonesian Jakartasta: Eila Murphy.

Aasiassa median käyttöä hallitsevat internet ja televisio. Lehtien luku vähenee, kun taas radion kuuntelu sinnittelee entisissä lukemissa. Määrällisesti eniten netin käyttäjiä on Kiinassa (720 miljoonaa), Intiassa (460 milj.), Japanissa (115 milj.), Venäjällä (100 milj.) ja Indonesiassa (53 milj.).

Monissa Aasian maissa yli puolet väestöstä käyttää internetiä, mutta esimerkiksi Japanissa ja Etelä-Koreassa netin käyttäjiä oli vuonna 2015 peräti 90 prosenttia. Toisaalta Intiassa ja Indonesiassa vain kolmannes käytti nettiä.

Puolet kiinalaisista viestittelee WeChatissa

Maailman 2,5 miljardista älypuhelimen käyttäjästä puolet asuu Aasiassa, kun vielä kahdeksan vuotta sitten vain kolmasosa oli aasialaisia. Nyt myös keski-iän ylittäneet ovat alkaneet suosia älypuhelinta informaation lähteenä ja sosiaalisten verkostojen ylläpitäjänä.

Kiinassa yleisin tapa viestitellä netissä on WeChat. Jo puolet kiinalaisista viestittelee WeChatin avulla ja joka kolmas hyödyntää sitä ostosten tekemisessä. Vanhemmalle väestölle on kehitelty myös uusia apuja asioiden hoitoon. Esimerkiksi Laiye-nimisen nettipalvelun avulla voi tilata taksin, ruokaa, lentolippuja ja jopa siivousapua.

Myös korealaisten kehittämä KakaoTalk ja japanilaisten Line ovat tänä vuonna lisänneet palveluvalikoimaansa. Näillä sovelluksilla voi viestittelyn lisäksi hoitaa pankkiasioita, tilata taksin tai soittaa videopuhelun.

Kristilliset toimijat ovat uusien haasteiden edessä

Kiinalaisen hakukone Baidun pääsuunnittelijan Andrew Ng’n mukaan tulevaisuudessa siirrytään äänen ja kuvien käyttöön hakukomennoissa. Amerikkalaiset käyttävät mielellään kännykän äänikomentoja, mutta tulevaisuudessa Ng’n mukaan myös niin tehdään Aasiassa.

Netin mobiilikäytön lisääntyminen on pakottanut kristilliset toimijat kalastamaan siellä, missä kala liikkuu, eli netissä. Sosiaalisen median hyödyntäminen vaatii monelta kristilliseltä mediatoimijalta uutta ajattelua. Siksi monet järjestöt pyrkivät rekrytoimaan nuoria ja sosiaalisen median osaajia. Mikäli niitä ei löydy, vakituista henkilökuntaa koulutetaan uusiin taitoihin.

Kuunteleeko kukaan radiota?

Entä kuuntelevatko aasialaiset radiota? Kyllä, edelleen noin puolet Aasian väestöstä kuuntelee radiota, varsinkin niissä maissa, joissa netti ei toimi niin hyvin tai on paljon köyhyyttä. Lisäksi on maita, joiden väestöstä merkittävä osa on lukutaidottomia tai muuten vain haluttomia käyttämään nettiä.

KPCB Internet trends 2016 -raportin mukaan tällaisia maita ovat Filippiinit, Intia, Indonesia, Kiina, Thaimaa ja Vietnam. Itse lisäisin listaan myös Kambodžan ja Laosin. Vaikka esimerkiksi Kiinan kaupungeissa netti ja älypuhelimet toimivat hyvin, maaseudulla tilanne on toinen.

Myös radion kuuntelutapa on muuttunut. Perinteisen radiolaitteesta kuuntelun lisäksi kristillisiä sisältöjä kuunnellaan yhä enemmän kännykällä tai muulla mobiililaitteella, CD-soittimella tai äänilaatikoilla. Äänilaatikko on pieni kaiuttimella varustettu laite, jolla voi kuunnella muistitikun sisältöjä.

Eila Murphy

Sansan projektityöntekijä Eila Murphy on mediatutkija, joka työskentelee FEBC Internationalin yhteydessä Suomesta käsin. Hän mm. tutkii median käyttöä ja radiokuuntelua Aasiassa.

Lue Eila Murphyn Asiaa Aasiasta -blogia Seurakuntalainen.fi-sivustolla.