Ilmaisten lounaiden kirous
Istun kiinalaisessa ravintolassa ja yritän olla tiputtamatta ruokaa syliini. Kiinalaisten ruokapuikkojen käyttäminen on pohjoisen pojalle uusi taitolaji. Kuulemma onnistun hienosti, vakuuttavat kiinalaiset isännät hymyillen. Puhumme innostuneesti mediamuutoksesta maailmalla, sosiaalisesta mediasta, kristillisen median kasvavista mahdollisuuksista – ja siinä kiinankielinen maailma ei olekaan takapajulaa, vaan nykyisin viestintäteknologian eturintamassa kulkeva teknologiajätti. Monet mediauutuudet julkaistaan ensin Kiinassa.
Kiinalainen menestystarina
Isäntäni kertovat silmät innostuneesti välkkyen, miten yksi uusista mediauutuuksista on pikaviestipalvelu WeChat. Sen taustalla on Kiinan valtio. Aktiivisia käyttäjiä kuukausittain on jo 900 miljoonaa. Tämä älypuhelimissa toimiva monitoimipalvelu sisältää useita erilaisia ”ilmaisia” palveluja, puheluja, tekstiviestejä, keskustelufoorumeja. Oivallinen kanava ryhmäkeskusteluille tai jakaa radio-ohjelmia ym. Applikaatiolla voi maksaa jopa taksimatkan tai elokuvalipun.
Digitaalinen uhka?
Lounasneuvottelun päätyttyä on kilpailu siitä, kuka saa maksaa laskun. Aasialaisessa ajattelussa se, joka on “isoin pomo”, maksaa. Yritin sinnikkäästi ehdottaa tarjoilijalle, että hoidan laskun, mutta kun keskustelu muuttui hymyillen kiinankieliseksi, en osannut sanoa mitään. Ilmaisia lounaita ei ole. Sen me tunnemme kaikki. Näin on myös ilmaisuuteen tottuneessa internetissä ja somessa.
Joku kustantaa Facebookin, Googlen palvelut tai muut sosiaalisen median palvelut. Jokainen palvelu tai nettikauppa kerää paljon tietoa käyttäjistään. Osa luvalla ja osa todennäköisesti muuten. Kaiken takana on virallisesti tarkoitus palvella käyttäjää sujuvampaan käyttökokemukseen. Asia muuttuu jo vakavammaksi, kun nettisurfailun tai älypuhelimen käytön jälkien ja informaation kerääjänä ovatkin valtiovallat.
Markkinat mielessä
Muutaman kerran olen jo kuullut tuttavieni kertoneen, että kun he ovat keskustelleet keskenään jostain ulkomaanmatkasta ja maininneet kaupunkien nimiä, niin yllättäen seuraavana päivänä internet tarjoaa Facebookissa tai muulla tavalla matkoja juuri nimenomaisiin kaupunkeihin. Sattumaa? Tuskin.
Tämä datan kerääminen on laskua ilmaisista palveluista. Silloin meidän käyttäjinä pitää tiedostaa, että maailma on muuttunut myös tässä mielessä. Meistä kerätään mainosmielessä tietoa jopa niin paljon, että sen perusteella voidaan hyvinkin tarkasti kertoa käyttäytymisestämme tai arvoistamme.
Muuttuvan maailman uudet pelisäännöt
Uudet mediamahdollisuudet tarjoavat uusia ilmaisia kanavia ja tapoja kertoa evankeliumin ilosanomaa, mutta samalla se tulee tehdä ymmärtäen median käyttöehdot. Digitaalinen jalanjälki on ikuista. Jeesus sanoo, että evankeliumi pitää viedä maan ääriin. Niin myös digitaalisessa maailmassa. Osaatko?