Lyhytaaltoradio tavoittaa yhä Etiopiassa
Etiopian evankelisessa Mekane Yesus -kirkossa vietetään kerran vuodessa radiosunnuntaita, jolloin puhutaan mediatyöstä ja sen merkityksestä. Kuva: Linda Torkelsen, Norea Mediemisjon.
Etiopian väestöstä yli 85 prosenttia elää maaseudulla, jossa monin paikoin ei ole edes sähköä. Lyhytaalloilla kuultavat radiolähetykset ovat yhä paras tapa tavoittaa heidät.
– Etiopiassa on edelleen totta Sansan vanha iskulause, että radioaallot vievät evankeliumin sinne, minne lähetystyöntekijät eivät pääse eli syrjäisimpiin kolkkiin, suljettujen ovien taakse vankiloihin sekä kaukana kotoaan eläville vieraisiin maihin, kertoo sidosryhmäpäällikkö Kristiina Erelä, joka oli hiljattain työmatkalla Etiopiassa.
Sansa on tukenut Etiopian evankelisen Mekane Yesus -kirkon (EECMY, Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus) viestintäosaston radio-ohjelmia TWR:n kautta vuodesta 1984. Silloin tuki alkoi oromonkieliselle ohjelmalle. Vuonna 1988 mukaan tulivat amharankieliset ohjelmat ja vuonna 2005 afarinkielinen ohjelma. Ohjelmat tehdään Etiopiassa ja lähetetään TWR:n lyhytaaltolähettimiltä.
Vuosien varrella Sansan tukemien ohjelmien sisältö on hieman muuttunut. Tällä hetkellä ohjelmat kaikilla kolmella kielellä ovat erityisesti muslimeille tehtyjä evankelioivia ohjelmia. Niistä saadaan paljon rohkaisevaa palautetta, ja kuuntelijoita on myös vankiloissa. Muslimeille suunnattujen ohjelmien lisäksi Sansa tukee amharankielistä lastenohjelmaa.
Toiveissa tv-työ kaupunkilaisten tavoittamiseksi
Etiopian evankelinen Mekane Yesus -kirkko muodostettiin vuonna 1959 luterilaisten kirkkojen lähetystyön tuloksena. Silloin jäsenmäärä oli 20 000, tänään jopa 8 miljoonaa. Kirkko määrittelee tehtäväkseen palvella ihmisiä kokonaisvaltaisesti eli vastaamalla sekä hengellisiin että fyysisiin tarpeisiin.
Mekane Yesus -kirkko ja sen viestintäosasto näkevät, että mediatyö on keskeinen muutosvoima ihmisten ja yhteisöjen henkisessä ja hengellisessä kasvussa. Viestintäosasto julistaa evankeliumia sekä jakaa tietoa ja koulutusta sosiaali- ja kehitysasioissa. Tätä tehdään audioiden, radio-ohjelmien, videoiden ja printtimedian avulla.
Radio-ohjelmista 60 prosenttia on sosiaalisia ja 40 prosenttia hengellisiä. Lähivuosien toiveissa on aloittaa televisiotyö, jolla tavoitettaisiin entistä paremmin myös kaupunkiväestöä.