FEBC:n kuuntelijat surffaavat somessa
Pastori Joseph Keo ja Makara Chan tekevät Perheseminaaria Kambodžassa. Suomalaiset tukevat Krusa FM:n radioimaa ohjelmaa Sansan kautta. Kuva: Eila Murphy.
Kolmisenkymmentä vuotta sitten, aloittaessani FEBC:n työyhteydessä, kuuntelijat joko kirjoittivat radioasemalle tai menivät käymään. Jotkut lähettivät äänikasetteja kertoen, miten ilahtuneita he olivat, kun saivat kuulla evankeliumia omalla kielellään.
Internetin yleistyttyä alkoi ohjelmien tekijöille tulla sähköposteja. Sitten kun tekstiviestit keksittiin, kuuntelijat alkoivat lähettää niitä.
Vieläkin FEBC:n radioasemat saavat tekstiviestejä, puhelinsoittoja ja joskus jopa kirjeitä. Mutta suurin muutos kuuntelijoiden tavassa olla vuorovaikutuksessa sisällöntuottajien kanssa on digitaalisella puolella.
Maassa maan tavalla
FEBC:n toiminta-alueella Aasiassa kunkin maan median käyttöä pitää tarkastella erikseen. Ainoa yhteinen piirre on se, että jokaisessa FEBC:n palvelemassa maassa digitaalisen median käyttö on lisääntynyt. Sisällöntuottajat ovat suorastaan pakotettuja oppimaan toimimaan uusilla alustoilla, kuten julkaisemaan Facebookissa, kehittämään kännykkäsovelluksia tai avaamaan suoratoistopalveluja.
Sosiaalisen median ja pikaviestisovellusten käyttö on hyvässä vauhdissa FEBC:n radioasemilla Kambodžassa ja Mongoliassa, mutta Thaimaassa se on vasta alkamassa. Indonesian yleisö suosii WhatsAppia ja BlackBerry Messengeriä, kun taas Kiinassa WeChatin käyttö on suosittua.
Thaimaa ja Venäjä ovat ansioituneita siinä, että FEBC:n radio-ohjelmia voi kuunnella myös suoratoistona. Näissä maissa myös verkkosivuilla on enemmän kävijöitä kuin muissa maissa. Kiinassa taas yleisöt viestivät lähettämällä kommentteja Radio Liangyou -nimellä tunnetun FEBC:n verkkosivuille.
Kambodžassa on kätevä tietokonesysteemi, joka kirjaa ylös jokaisen suoriin lähetyksiin soittavan henkilön. Esimerkiksi Sansan tukema Toivon ilta on tällainen ohjelma. Järjestelmän avulla radioasema kerää tietoa siitä, millaiset ihmiset soittavat ohjelmaan.
Mitä on lukujen takana?
On melko vaikeaa verrata eri lähteistä saatuja lukuja. Esimerkiksi FEBC-Japani sai vuonna 2016 vajaat 4000 kuuntelijapalautetta joko kirjeenä tai sähköpostina, mutta lähes 200 000 eri kävijää vierailee sen verkkosivuilla, joilla voi kuunnella tai ladata japaninkielisiä kristillisiä sisältöjä.
Kuuntelijakirjeistä tuottajat saavat parempaa sisällöllistä palautetta kuin verkkosivujen kävijämääristä. Toisaalta on rohkaisevaa tietää, että lähes neljännesmiljoona japanilaista on ollut niin kiinnostunut FEBC-Japanin työstä, että on käynyt sen nettisivuilla.
Mongoliassa on opittu hyödyntämään Facebookin tarjoamaa analytiikkaa. Wind FM:n työntekijät tietävät esimerkiksi, että aseman Facebook-tykkääjät ovat enimmäkseen 25–42-vuotiaita naisia. Tulevaisuudessa muutkin maat seurannevat Mongolian esimerkkiä ja hyödyntävät Google Analyticsin tarjoamaa kävijäseurantaa.
Eila Murphy