MedialahetysSanansaattajat-logo

TEEMAVUOSI 2018

Yhteys muodostettu Intiaan!

Namaste! Jai Masih ki – voitto Messiaalle!

Näin tervehtivät meitä intialaiset mediatyön kuuntelijat ja katsojat.
Intia on maa, jossa on äärimmäistä köyhyyttä ja äärimmäistä loistoa. Ja kaikkea siltä väliltä. Tiesitkö, että maassa on enemmän kristittyjä kuin Suomessa on asukkaita? Silti kristityt ovat vähemmistönä.

Tämä sivu yhdistää meidät Intian mediatyöhön ja vuorovaikutteiseen yhteistyöhön.

Tervetuloa mukaan!

Ihastu Intiaan Kuvia 05

Intia-videoita

Naistyön pastori Odishasta, Intiasta kertoo kaksi tarinaa: 1) Vaimon todistus tekee mieheen vaikutuksen 2) Vanhus saa opetusta radiosta päivittäin

TWR-Intian Jharkhandin alueen aluekoordinaattori kertoo alueensa tapahtumista ja Sansan radiotyöstä tässä Intian koillisessa, köyhässä osavaltiossa. Evankeliumi leviää radion kautta. Uusia mielenkiintoisia tapoja tavoittaa ihmisiä keksitään. Katso!

Tähän tarinaan Intiasta liittyy: sirkka, paimen, kirkkoja, temppuja ja tapaaminen. Tämä on Nooan tarina. Nooa on evankelista ja hän vetää useita TWR:n radiokuuntelijaryhmiä, jotka ovat kuin pieniä seurakuntia paikkakunnilla, joilla ei kirkkoja vielä ole. Kuuntelijaryhmät kasvavat vauhdilla. Intiassa on herätystä.

Tammikuussa 2018 Odishassa sijaitseva studio ei ollut vielä valmis. TWR:n asiantuntemuksen avustuksella studion puutteet tullaan korjaamaan 2018, jolloin se tulee palvelemaan sekä hengellisen musiikin tuotannossa että mahdollisesti myös kristillisessä radiotyössä.

Piispa Nayakin haastattelu. Odishassa (ent. nimeltään Orissa) tapahtui 2008 paljon kirkkojen polttamisia ja myös kristittyjen tappoja. Kysyimme odishalaiselta piispalta mikä on tilanne nyt. Hänellä oli hyviä uutisia.

TWR järjesti näyttävät juhlat 2000:lle kristillisten ohjelmien kuulijaryhmien ja yhteistyötahojen edustajalle tammikuussa 2018 toimittuaan 40 vuotta Intiassa. Edustettuna olivat kaikki 100 TWR:n Intian kieltä. Sansa on tehnyt 30 vuotta medialähetystä Intiassa yhteistyössä TWR:n kanssa.

Sansan verkostokoordinaattori ja Toivoa naisille -vapaaehtoinen keräsivät ohjelman kuuntelijapalautteita Intiasta. Ohjelmapalautteista käy ilmi, että TWR:n ja Sansan yhteistyössä tuottamasta ohjelmasarjasta on suurta apua uskonelämän vahvistamisessa.

Amarjit Chugh on käsikirjoittanut ja esiintynyt yli sadassa hindinkielisen televisio-ohjelman jaksossa. Sinun toivosi -ohjelmaa on lähetetty Hyderabadista Shubhsandesh-perhekanavalta ympäri Pohjois-Intiaa, jossa asuu satoja miljoonia hindin puhujia.Amarjit ja Marjut Chugh tekevät työtä Sansan seniorityöntekijöinä.

Kun haluat katsoa videon, klikkaa videota ja sitten oikeasta alakulman laatikosta [ ] klikkaa video koko näytön kokoiseksi.

.

Ajankohtaista Intiasta

.

Palautteita intialaisilta

"Kuuntelen kutchinkielistä ohjelmaa aina tiistaiaamuisin. Ajanpuutteen vuoksi en ehdi kirjoittaa teille usein. Tämän ohjelman kautta tulin tuntemaan Herran Jeesuksen Kristuksen, ja että Hän antoi elämänsä puolestamme. Hänen uhrinsa hämmästyttää. Ohjelmista olen oppinut, että pelastus on ainoastaan Jeesuksessa. Kiitän teitä kaikesta hyvästä työstänne heimomme hyväksi."

Intia-palautteiden Kuva

"Perheemme kuuluu toisen uskonnon piiriin. Olemme keskiluokkaisia, meillä on huonekalukauppa. Teen myös puusepäntöitä, sillä en ole käynyt kouluja. Olen aina kuunnellut mielelläni hindinkielisiä elokuvalauluja radiosta. Työtä tehdessänikin pidän radion lähellä. Yhtenä iltana etsiessäni taas musiikkia, osuin magahinkielisen ohjelmanne kohdalle. Kuuntelin sen kokonaan ja tunsin rauhaa. Kuuntelin myöhemminkin ja aloin huomata itsessäni muutoksia. Alaisetkin ihmettelivät, miten olin muuttunut hyväntuuliseksi enkä ollut vihainen heille. Silloin tajusin, että ohjelmanne oli vaikuttanut sen. Olen uskossani vasta kuin pieni lapsi, minun täytyy vahvistua. Vain Jeesus voi muuttaa ihmisen, ja hän tekee sitä ohjelmien kautta. Olen todella kiitollinen teille!"

Intia-palautteiden Kuva

Meidän alueellamme kristityt ovat pitkään eläneet uhattuina. Aluetta johti kristinuskoa vastustava henkilö, joka teki kristittyjen elämästä vaikeaa ja vainosi meitä. Sellaisessa tilanteessa aloin etsiä jostain vastauksia ja löysin kurukhinkieliset ohjelmanne. Niiden kautta uskoni vahvistui ja pystyin elämään sellaisessa tilanteessa. Ohjelmien kautta myös rukouselämäni vahvistui. Opin ymmärtämään, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka uskovat.

Intia-palautteiden Kuva

Elämässäni tapahtui jotain hyvin ikävää, jonka takia olin pettynyt ja elämästä katosi toivo. En nähnyt valoa tulevaisuudessa enkä halunnut elää. Kerran olin kulkemassa kylämme läpi, kun kuulin jonkun radiosta sellaista puhetta, joka antoi toivoa, ja pysähdyin kuuntelemaan. En ollut kuullut sellaista koskaan aiemmin. Siinä puhuttiin Jeesuksesta. En oikein tiedä, mitä silloin tapahtui, mutta ohjelman jälkeen vain sanoin: ’Herra Jeesus, auta minua.’ Sinä päivänä ymmärsin, että Jeesus voi auttaa myös minunlaistani syntistä. Nyt olen antanut elämäni Hänelle, ja toivon, että pääsisin osaksi Hänen perhettään.

Intia-palautteiden Kuva

Taustamme mieheni kanssa on toisen uskonnon piirissä. Viljelemme maata ja meillä on yksi tytär. Löysin Toivoa naisille -ohjelmat näin. Minulla oli kovia vatsakipuja. Kävin monien lääkäreiden luona, mutta diagnoosia ei osattu tehdä. Kävin myös poppamiesten luona. Kaikkeen meni paljon rahaa ihan turhaan enkä saanut rauhaa. Sitten joku näki surkean tilani ja sanoi, että monet ovat saaneet siunausta Toivoa naisille -ohjelmasta. En omistanut radiota, mutta lainasin naapurilta. Kuuluvuus oli vähän huono, mutta kuulin selkeästi, että minua kehotettiin avaamaan sydämeni ovi Herralle, joka kolkuttaa. Polvistuin ja rukoilin Jeesusta elämääni. Tapahtui ihme, sillä viikossa vatsakipu parantui. Olen todistanut Herrasta monille ja moni on tullut uskoon. Tiedän, että jos en olisi kuullut radio-ohjelmasta, en olisi saanut tietää Jeesuksesta.

Intia-palautteiden Kuva

Kouluttamattomana oli vaikea huolehtia perheestä. Masennuin ja aloin juoda. Humalassa olin väkivaltainen kotona. Lopulta päätin tehdä itsemurhan. Kaadoin kerosiinia päälleni ja sytytin itseni tuleen. Naapurit kuitenkin pelastivat minut. Vähän sen jälkeen meillä kävi kristitty evankelista ja antoi meille radion. Hän myös asetti siihen TWR:n kristillisten ohjelmien taajuuden. Niin kuulimme Toivoa naisille -ohjelman, jossa juuri silloin puhuttiin alkoholismista vapautumisesta. Aloimme kuunnella säännöllisesti. Pian ymmärsin, että olen syntinen ja tein parannuksen. Aloin uskoa Jeesukseen ja nyt myös vaimoni uskoo

Intia-palautteet

Uskoin ennen moniin jumaliin. Kun sairastuin, turvauduin noituuteen ja mustaan magiaan. Uhrasin vuohen ja kukon, mutta en parantunut, vaan tilani paheni. Sitten eräs tuttu nainen kertoi bhilinkielisistä kristillisistä radio-ohjelmista, joiden kautta saisin apua. Päätin kokeilla. Yllätyin suuresti. Rukoilin Jeesusta, kuten ohjelmassa kehotettiin. Paranin ja sain rauhan. Vähitellen ymmärsin enemmän evankeliumia ja päätin seurata Jeesusta. Ohjelmien kautta saan vahvistusta uskolleni. Olen kertonut ohjelmista monille naisille.

Intia-palautteiden Kuva

Kuuntelen Toivoa naisille -ohjelman poikkeuksetta. Joka kerta siitä on iloa. Saan hyviä vinkkejä. Erityisesti jakso "Onnellisen perheen perusta" on auttanut meitä. Se auttoi minua parantamaan yhtä ja toista tapaani. Opin paljon siitä, miten miehen ja vaimon tulee käsitellä asioita, ja varsinkin listoista, joissa kerrottiin, miten kannattaa ja miten ei kannata toimia. Olen varma, että jokaisessa perheessä kannattaisi kuunnella näitä ohjelmia.

Intia-palautteiden Kuva

Olen kuunnellut khariankielisiä ohjelmia nyt vuoden ajan. Ennen elimme täällä maaseudulla niin kuin heimomme esi-isät ennen meitä. Kiitos siitä, että opetatte meille Jumalan Sanaa ja autatte meidät pois vääriltä teiltä. Ponnistelunne tuottavat hedelmää Jumalan kunniaksi!

Intia-palautteiden Kuva

En ole taustaltani kristitty. Elämäni oli täynnä pahuutta, kun gujaratinkielinen Toivoa naisille -ohjelma kiinnitti huomioni. Ohjelmien kautta Jeesus astui elämääni ja muutti minut kokonaan. Hän on siunannut elämäni kaikkia osa-alueita. Kotona minut torjuttiin, mutta siitä uskoni vain vahvistui. Kuuntelen ohjelman joka kerta. Olen oppinut paljon Jeesuksesta ja hänen seuraamisestaan. Voitteko rukoilla kanssani, että sukunikin alkaisi kuunnella Toivoa naisille -ohjelmia?

Intia-palautteiden Kuva

Minulla oli pahoja vatsa- ja rintakipuja. Lääkärit eivät osanneet auttaa. Sinun toivosi -ohjelmasta rohkaistuin pyytämään esirukousta. Nyt olen paljon paremmassa kunnossa. Kiitos rukouksista.

Intia-palautteiden Kuva

Minulla on vaimo ja neljä lasta. Palvoimme suurella hartaudella perinteisiä jumaliamme, vietimme juhlat ja suoritimme rituaalit. Olin harjoittanut myös noituutta. Kaikki oli hyvin, kunnes tyttäreni paloi pahasti tapaturmassa. Veimme häntä paikasta toiseen hoitoon, mutta mikään ei auttanut. Naapuri kuunteli teidän ohjelmaanne radiosta. Hän kertoi meille Jeesuksesta, joka rakastaa meitä, ja se yllätti meidät täysin. Hän kutsui meidät kirkkoon, jossa rukoiltaisiin tyttömme puolesta. Vanhempani vastustivat, mutta lopulta kuitenkin menin. Jumala kuuli rukoukset, tyttö parantui ja me saimme rauhan uskosta Jeesukseen. Sen jälkeen vanhempani eivät ole vastustaneet uskoamme. Ohjelmien johdosta meillä on nyt vahva usko.

Intia-palautteiden Kuva

Olen pastori ja julistan evankeliumia sekä hindiksi että omalla kielelläni dhodiaksi. Nämä ohjelmat ovat täysin muuttaneet elämäni, koska ne ovat niin hyödyllisiä hengellisen työn tekijöille. Pystyn tekemään työtä nyt paremmin. Olen saanut lisää oppia Raamatusta ja sen kautta koko arkinen elämäni on muuttunut. Haluan nyt sydämestäni tehdä työtä, jotta heimomme ihmiset tulisivat tuntemaan Vapahtajansa Jeesuksen Kristuksen.

Intia-palautteiden Kuva

Etsin rauhaa, mutten saanut sitä hindulaisuuden jumalilta. Kun kuulin meidän mauchin kielellämme radiosta Jeesuksesta, pidin heti hänestä. Kuulin, että hän on sama eilen, tänään ja aina. Kun kerrottiin, miten Jeesuksen voi ottaa sydämeensä, tein niin. Kerroin äidilleni, ja kuuntelimme seuraavan ohjelman yhdessä. Hänkin otti Jeesuksen vastaan elämäänsä. Olimme löytäneet todellisen elävän Jumalan. Lakkasimme heti palvomasta hindulaisuuden jumalia. Kiitos Jumalalle siitä, että hän pelasti perheemme!

Intia-palautteiden Kuva

Kaksi lastamme ovat jo nuoria aikuisia. Harrastimme epäjumalanpalvontaa ja olimme kaukana elävästä Jumalasta. Vaikeuksien tullessa kävimme poppamiesten ja taikojen tekijöiden luona. Elämä oli kurjaa ja siitä puuttui rauha kokonaan. Sitten sairastuimme. En pystynyt kävelemään, pojalla oli kova kuume ja mieskin oli sairas. Kävimme sairaalassa ja poppamiesten luona, mutta apua ei tullut. Soitimme kylän pastorille ja pyysimme rukousta. Hän tuli käymään ja toi seurakunnan vanhimpia mukanaan. He rukoilivat, me paranimme ja aloimme uskoa Jeesukseen. Heiltä kuulimme gujaratinkielisistä Toivoa naisille -ohjelmista. Kuuntelin säännöllisesti. Sitten me kaikki menimme kasteelle. Ohjelmasta saa paljon apua perhe-elämään. Perustin ohjelman rohkaisemana kyläämme naisten Hanna-rukousryhmän. Yhteinen rukous tuo meille siunausta. Saamme myös rukoilla maailman naisten puolesta. Anoppini ei ole vielä kristitty. Rukoilisitteko hänen puolestaan.

Intia-palautteiden Kuva

Kiitos siitä, että toitte khariankieliset ohjelmat tietoisuuteeni. Asun osavaltiomme pääkaupungissa, jossa ei ole tavallista ostaa radiota. Siksi on mahtavaa, että TWR myy seurakunnissa radioita, joissa on digitaalisoitin. Innostuin ostamaan sen, kun siinä on vielä kaukosäädinkin. Soittimen avulla voimme kuunnella ohjelmia milloin haluamme. Aiemmin päivämme olivat täynnä kaikenlaista työtä eikä aikaa ollut Jumalalle. Nyt meille on tullut tärkeäksi tavaksi aloittaa aamu kuuntelemalla Jumalan Sanaa. Monet kiitokset tästä mahdollisuudesta, jolla on ikuisuusarvoa.

Intia-palautteiden Kuva

Noudatimme kaikkia uskontomme menoja joka päivä, mutta meillä ei ollut rauhaa. Olin alkoholisti ja riitelin aina vaimoni kanssa ja löin lapsia. Kuuntelin radiosta paljon kevyttä musiikkia ja sitä etsiessäni kuulin yllättäen ohjelmaa omalla kielelläni. Vaimokin innostui, koska se oli meidän kielellämme, vasaviksi. Ohjelmassa sanottiin: ’Jeesus tahtoo olla kotinne Herra. Kutsukaa hänet kotiinne, niin saatte rauhan.’ Sanat koskettivat minua, sillä meillä oli paljon vaikeuksia. Annoin elämäni Jeesukselle ja Hän muutti tilanteemme täysin, se oli ihme. Pääsin eroon alkoholista ja kotiimme tuli rauha. Lisäksi saimme ilon, joka oli meille täysin uutta.”

Intia Kuuntelijakokous Kuva Juha Auvinen

Kasvoin toisen uskonnon piirissä. En päässyt kouluun, koska minun piti tehdä työtä riisipelloilla. Minulla oli erilaisia sairauksia. Ymmärrän nyt, että olin pahojen henkien kahleissa. Sen enempää lääkärit kuin poppamiehetkään eivät pystyneet auttamaan. Sitten kuulin naapurin radiosta bhilinkielistä laulua. Sen jälkeen tuli kristillinen puhe ja sitten rukous. Pidin kuulemastani kovasti, päätin luottaa Herraan. Huomasin välittömästi paranemista kehossani. Aloin kuunnella ohjelmia kotonani säännöllisesti. Muutaman päivän kuluttua tajusin vapautuneeni pahojen henkien vallasta. Kodissamme vallitsee nyt rauha. Kiitän Herraa hänen ihmeellisistä töistään.

Intia-palautteiden Kuva

Olen kertonut Toivoa naisille -ohjelmista monille ihmisille. On ihanaa, kun saan kuulla, miten he ovat saaneet ohjelmista siunausta elämäänsä. Erityisesti paikallisessa luterilaisessa seurakunnassa ja Calvary-seurakunnassa monet ovat alkaneet kuunnella ohjelmianne, kun olen kertonut heille niistä. Pyydän lähettämään kiireesti lisää TWR:n radio-ohjelmien aikatauluja. Tiedän, että teillä on kuuntelijoita monissa kylissä.

Intia-palautteiden Kuva

Ohjelman kuuntelemisen kautta siskoni elämä on muuttunut ja hän löysi uuden elämän Jeesuksessa. Hän asui meillä miehensä kanssa. Miehen käytöksen vuoksi meillä ei ollut rauhaa. Siskoni käytti rumaa kieltä ja pilkkasi meitä muita. Sitten kerroin hänelle odijankielisistä Naiset toivon lähteellä -ohjelmista. Parin viikon kuluttua Herra kosketti häntä, hän pyysi itkien anteeksi syntejään. Hänen pitäisi nyt saada kasvaa hengellisesti. Ohjelmat tyydyttävät myös minun hengellistä janoani ja saan niistä hengellistä ravintoa.

Intia-palautteiden Kuva

Minut opetettiin jo lapsena palvomaan epäjumalia ja minua vietiin palvontapaikoille. Tämä alue Biharissa on todella syrjäinen. Meillä ei ole koulua. Tiet ovat suuren osan vuotta liejuisia. Silti onnistuin käymään 10 vuotta koulua. Äitini on leski ja meitä oli kolme lasta, joten jouduimme tekemään mitä tahansa töitä. Elämä oli vaikeaa ja täynnä ongelmia. Kuulin ohjelmanne ensimmäisen kerran erään sukulaisen luona. Oman kielen kuuleminen radiosta oli mahtavaa. Ohjelman kautta ymmärsin, että olen väärällä tiellä. Jatkoin ohjelmien kuuntelua kotona. Vähitellen ymmärsin, että Jeesus on kuollut syntieni tähden ja vain hän voi pelastaa minut synnillisestä elämästäni. Rukoilimme paljon ja kuuntelimme ohjelmia, kunnes tuli päivä, että pystyimme rukoilemaan Jeesusta elämäämme. Nyt meidän koko perhe, äiti, sisko, veli ja minä, kuulumme seurakuntaan emmekä aio palata takaisin entiseen. Kiitos teille ohjelmista, jotka toivat meille pelastuksen!

Intia-palautteiden Kuva

Kylämme nimi tarkoittaa pitkää vuorta, sillä kylä sijaitsee vuoren rinteellä. Täällä ei ole sähköä, ei koulua eikä kunnon teitä. Ympärillä on viidakkoa. Ainoa viihteemme on radio, jollainen joillakin kyläläisillä on, myös minulla. Kuuntelen siitä uutisia ja elokuvalauluja. Elin synnissä, en ollenkaan hyvää elämää. Eräänä iltana satuin ohjelmanne kohdalle. Kun aloin kuunnella säännöllisesti, Jumalan sana puhui minulle suoraan synneistäni. Ohjelman puheet koskettivat minua. Tunnustin syntini ja pyysin niitä anteeksi. Vain Jumalan armon takia pelastuin ja olen nyt uskossa. Kiitos siitä, että toitte evankeliumin tänne syrjäkylälle.”

Intia-palautteiden Kuva

Intian Orijan osavaltiosta: Mieheni on juoppo eikä huolehdi lainkaan perheestä. Meillä on kolme lasta, jotka ovat kokonaan minun vastuullani. Mies tulee kotiin vasta myöhään ja vain vaatii ruokaa. Jos sanon, ettei ole ruokaa, joudun hänen kiukkunsa ja lyöntiensä kohteeksi.

Tilanne oli niin vaikea, että harkitsin itsemurhaa. Siinä vaiheessa sain kuulla Naiset toivon lähteellä -ohjelmastanne. Se osoittautui valtavan rohkaisevaksi. Jonkin aikaa kuunneltuani päätin, että tulkoon mitä tulee, pysyn mieheni rinnalla ja jatkan rohkeasti tässä surkeassa tilanteessa. Rukoilisitteko puolestani ja mieheni muuttumisen puolesta.

Intia-palautteiden Kuva

Asun yhdellä Biharin osavaltion köyhimmistä alueista Sitamarissa. Mitään kehitystä ei ole tapahtunut 60 vuoteen. Sähköä saadaan ehkä pari tuntia päivässä, ehkä ei sitäkään. Sateisena aikana tiet ovat liejuiset ja kaupunkiin on todella vaikea päästä. Koulussa on nykyään kahdeksan luokkatasoa. Tosin opettajat jättävät usein tulematta.

Käyn täältä kylältä käsin kaupungin collegessa opettamassa kemiaa. Olen opiskellut monissa maissa ja nähnyt kauniita kirkkoja. Kristitty ystävä ulkomailla kertoi kristinuskosta, mutta se ei tehnyt minuun mitään vaikutusta. Mutta kun kotikylällä kuulin omalla äidinkielelläni, maithiliksi, ohjelman, kiinnostuin siitä valtavasti. Aikani kuunneltuani ohjelmia päätin seurata Jeesuksen opetuksia lopun elämääni. Siunatkoon Jumala teitä, kun opetatte meitä oikealle tielle ja vahvistatte uskoamme.

Intia-palautteiden Kuva

Mieheni on täällä osavaltiossamme parlamentin jäsen. Poikamme on hammaslääkäri ja hänkin pyrkii osavaltion parlamenttiin. Hän ja hänen vaimonsa ja kaksi lastaan asuvat meillä. Katsomme Sinun toivosi -ohjelmaa. Minusta on hyvä, että käytät siinä tavallista arkipäivän hindiä. Selität Raamattua selkeästi. Olen oppinut siitä paljon. Kun tulet meidän kaupunkiimme katsojatapaamiseen, tulisitko samalla meille kotiin kylään.

Intia-palautteiden Kuva

Olemme yksinkertaisia maaseudun ihmisiä ja tehneet aina niin kuin heimomme esi-isät ennen meitä. Emme ollenkaan ymmärtäneet, että teimme väärin. Aiemmin emme kuunnelleet lainkaan radiota, mutta kun seurakunnasta kuulimme, että on olemassa khariankielisiä ohjelmia, se innosti meitä. Jälkihoitotyöntekijät ovat myös olleet suureksi avuksi. Kiitos siitä, että opetatte meille Jumalan Sanaa ja autatte meidät pois vääriltä teiltä. Ponnistelunne tuottavat hedelmää Jumalan kunniaksi.

Intia-palautteiden Kuva

Isäni on toisen uskonnon pappi, joten tunsin hyvin sen uskonnon menot. Kaikista rituaaleista huolimatta perheessä ei ollut rauhaa. Minut naitettiin 18-vuotiaana maalaistytölle. Aikaa kului eikä hän tullut raskaaksi. Huolestuin, sillä se oli pahaenteistä. Kävin kristityn ystävän luona, joka juuri silloin kuunteli bhilinkielistä ohjelmaanne. Ohjelman jälkeen hän selitti minulle evankeliumin. Otin Jeesuksen vastaan Vapahtajanani, ja sitten rukoilin, että saisimme lapsen. Jumala kuuli rukouksen ja antoi meille pienen tytön. Aloimme kuunnella ohjelmia useammin ja käydä seurakunnassa.

Intia Kuuntelijakokous Kuva Juha Auvinen

"Aloin kuunnella hindinkielisiä Naiset toivon lähteellä -ohjelmia pari vuotta sitten ja olen täysin ”koukussa”. Vaikka tämä onkin naistenohjelma, se on hyödyllinen myös miehille. Olisi hyvä, jos teillä olisi keskustelussa joskus mukana myös mies. Meillä kotona vallitsee rauha ja hyvä yhteisymmärrys juuri niiden neuvojen vuoksi, joita olette antaneet naisille. Kun tulee ongelmia, palaamme siihen, mitä ohjelmissa on sanottu, ja niin löydämme ratkaisut."

Intia Kuuntelijakokous Kuva Juha Auvinen

Minulla on vaimo ja neljä lasta. Palvoimme suurella hartaudella perinteisiä jumaliamme, vietimme juhlat ja suoritimme rituaalit. Olin harjoittanut myös noituutta. Kaikki oli hyvin, kunnes tyttäreni paloi pahasti tapaturmassa. Veimme häntä paikasta toiseen hoitoon, mutta mikään ei auttanut.

Naapuri kuunteli teidän ohjelmaanne radiosta. Hän kertoi meille Jeesuksesta, joka rakastaa meitä, ja se yllätti meidät täysin. Hän kutsui meidät kirkkoon, jossa rukoiltaisiin tyttömme puolesta. Vanhempani vastustivat, mutta lopulta kuitenkin menin. Jumala kuuli rukoukset, tyttö parantui ja me saimme rauhan uskosta Jeesukseen. Sen jälkeen vanhempani eivät ole vastustaneet uskoamme. Ohjelmien johdosta meillä on nyt vahva usko.

Intia Kuuntelijakokous Kuva Juha Auvinen

Olen työssä yksityisessä yrityksessä. En ole kristitty. Olen aina suorittanut oman uskontoni rituaalit. Sitten kuulin ystäviltäni kutchinkielisistä ohjelmistanne. Kun aloin kuunnella, en pystynyt lopettamaan. Puhe ja laulut vaikuttivat sen. Haluan tietää lisää Jeesuksesta Kristuksesta. Lähettäisittekö jotain kirjallisuutta.

Intia Kuuntelijakokous Kuva Juha Auvinen

 "Minulla on vammainen poika ja väkivaltainen ja raaka aviomies. Hän lyö minua, varastaa rahat eikä itse millään tavalla auta perhettä. Asumme Rajasthanissa. Olen töissä, jotta tulisimme toimeen, mutta palkka ei riitä. Sain kutsun kristilliseen seurakuntaan, jotta saisin ystäviä. Siellä joku suositteli katsomaan Sinun toivosi -ohjelmaa Shubhsandesh-kaapelikanavalta. Olen uusi uskova, ja koska ohjelmassa puhutaan selkeästi ja yksinkertaisella kielellä, ymmärrän sitä hyvin. Minulla on monia kysymyksiä kasteesta, paranemisesta ym."

Intia Kuuntelijakokous Kuva Juha Auvinen

Olin sairaalassa 10 päivän ajan, mutta tilassani ei tapahtunut muutosta. Joka aamu tuntui paremmalta, mutta illalla tilanne oli yhtä paha. Sinne tuli kristitty mies, joka rukoili puolestani Jeesuksen nimessä. En ymmärtänyt mitään siitä rukouksesta, mutta hän kehotti minua kuuntelemaan mauchinkielisiä radio-ohjelmia. Minulla oli radio, joten heti samana iltana kuuntelin. Sinä iltana huomasin kuntoni kohentuneen. Ymmärsin, että Jeesuksen nimessä on voima ja hän on todellinen Jumala. Jatkoin ohjelmien kuuntelemista kotona. Kuulin, että tämä Jumala rakastaa kaikkia ehdoitta. Kirjoitin kirjeen ohjelmassa annettuun osoitteeseen ja kerroin tarinani. Sain nopeasti vastauksen. Suureksi hämmästyksekseni tajusin, että ohjelmientekijä oli juuri sama mies, joka oli käynyt sairaalassa. Hän uskalsi kirjoittaa, että Jeesus oli parantanut minut, ja kehotti minua ottamaan Hänet elämäni Vapahtajaksi. Tein niin ja lopetin saman tien hindujumalien palvomisen.

Avainlukuja Taustakuva

Olin aiemmin toisen uskonnon seuraaja. Vaimoni tuli kerran kovin sairaaksi.  Hänellä oli paljon kipuja, ja vaikka kävimme sairaalassa, ei hän saanut helpotusta oloonsa. Yhtenä aamuna olin jo aikaisin jalkeilla ja murehdin vaimoni tilannetta, kun kuulin omalla äidinkielelläni puhetta naapurimme radiosta. Kuuntelin ja ymmärsin, että kyseessä oli kotwaliankielinen radio-ohjelma. Siinä puhuttiin Jeesuksesta Kristuksesta, se kosketti minua ja jotenkin vain tunsin rauhan.

Intia-palautteet

Olen koulussa 10. luokalla. Koeviikkojen aikana olin hyvin masentunut, mutta kuunneltuani ohjelmaanne kaikki pelko katosi ja olin valmis kokeisiin. Kiitos, että lähetätte niin kivoja ohjelmia. Ne auttavat minua ymmärtämään Raamattua. Kirjoitattehan minulle ja lähettäkää myös kirjallisuutta.

Intia-palautteet

Noudatimme joka päivä kaikkia uskontomme menoja, mutta meillä ei ollut rauhaa. Olin alkoholisti, riitelin vaimoni kanssa ja löin lapsia. Kuuntelin radiosta paljon kevyttä musiikkia ja sitä etsiessäni kuulin yllättäen ohjelmaa omalla kielelläni. Vaimokin innostui, koska se oli vasavin kielellä. Ohjelmassa sanottiin: "Jeesus tahtoo olla kotinne Herra. Kutsukaa hänet kotiinne, niin saatte rauhan." Sanat koskettivat, sillä meillä oli paljon vaikeuksia. Annoin elämäni Jeesukselle, ja hän muutti tilanteemme täysin. Se oli ihme. Pääsin eroon alkoholista, ja kotiimme tuli rauha. Lisäksi saimme ilon, joka oli meille täysin uutta.

Intia-palautteet

Tämä on kyynelten tarina. En tule kristitystä perheestä enkä tuntenut aiemmin Jeesusta. Tuntuu kuin olisin kuoren sisällä, sietämättömien vaikeuksien paikassa, josta en pääse minnekään. Äitini on kuolinvuoteellaan, ja myös veljeni ja isäni terveys on huono. Saatana ei anna minun olla onnellinen. Kärsin itsekin kivuista, eivätkä lääkkeet ole auttaneet. Lisäksi eräs sukulainen on haastanut minut oikeuteen. Minulla ei ole enää kyyneliä vuodatettavaksi. Kaiken keskellä kuulin tamilinkielistä ohjelmaanne. Huusin Jeesusta apuun. Uskon, että hän pitää minusta huolen. Voitteko rukoilla, että hän vapauttaa minut tästä tilanteesta.

Intia-palautteet

Asun syrjäisellä alueella, jossa ei ole sähköä eikä teitä. Suvussani ei ole muita kristittyjä, mutta tiedän kylältäni joitain uskovia. Seurasin aikani heidän elämäänsä nähdäkseni, poikkeaako se muista ihmisistä. Siitä alkoi etsintäni. Kerran Jumala johti minut radion äärellä teidän ohjelmanne kohdalle. Oli hienoa kuulla ensimmäistä kertaa omaa äidinkieltä radiosta! En ymmärtänyt ohjelman sisältöä kunnolla, mutta aloin kuunnella sitä säännöllisesti. Vähitellen ymmärsin, että puhuitte Jeesuksesta. Minusta tuli innokas kuuntelija ja halusin noudattaa opetuksianne. Pikkuhiljaa huomasin, että elämäni muuttui. Nyt uskon Jeesukseen ja olen valmis kertomaan siitä julkisesti. Kannan aina radiota mukanani, jotta pystyn kuuntelemaan jokaisen ohjelman.

Intia-palautteet

.

Yhteys muodostettu Intiaan -keräys

Media vie evankeliumin perille nopeasti, helposti ja edullisesti. Sansan medialähetys Intiaan alkoi 30 vuotta sitten. Nyt on juhlakeräyksen aika, jotta yhä uudet ihmiset voisivat kuulla sanoman Jeesuksesta. Tuomme yhdessä evankeliumin yli puolen miljardin intialaisen ulottuville, 14 kielellä. Annetaan evankeliumille siivet Intiaan!

Medialähetys Sanansaattajat 2018 – Pidetään lähetys käynnissä